Ikt-anvendelse og innovationsresultater i små og mellemstore virksomheder
: 978-87-923-7294-9
: 54
Om publikationen
Ikt spiller en stadig større rolle for erhvervslivets produktivitet og innovationskraft. Det gælder ikke blot ikt-branchen selv, men i høj grad også for erhvervslivet i bred forstand.
Udviklingen inden for e-business har hidtil først og fremmest drejet sig om digitalisering af virksomhedernes interne processer, som f.eks. økonomi-, lager- og personalestyring, og udbredelse af e-handel. Men i den seneste tid er der kommet øget fokus på den eksterne kommunikation med kunder og brugere, ikke mindst understøttet af såkaldte Web 2.0-redskaber, det vil sige sociale medier såsom Facebook og Twitter.
Over halvdelen af de virksomhederne i undersøgelsen oplyser imidlertid, at de støder mod barrierer for deres udnyttelse af ikt. Det drejer sig først og fremmest om:
- Utilstrækkelige kompetencer til at anvende nye ikt-løsninger (53% af respondenterne)
- Usikkerhed om udbyttet af innovativ ikt-anvendelse (52%)
- Manglende overblik over markedsudbuddet af nye ikt-løsninger (51%)
- Manglende standard-it-løsninger, som understøtter virksomhedens behov (45%).
Det viser sig, at en fjerdedel af virksomhederne slet ikke har høstet nogen gevinst af deres indførelse af ikt. Det er typisk virksomheder, som har haft ensidig fokus på effektivisering og besparelser snarere end innovation og forretningsudvikling; som ser ikt-indførelse som en sag for ”nørder” snarere end for virksomhedens ledelse og medarbejdere som helhed; og som forsømmer at inddrage kunderne i deres innovationsprocesser.
Handlinger tilknyttet webside