Indsendt af
Danske Maritime
Resumé
Der er betydelige driftsøkonomiske og miljømæssige fordele ved skibe bygget i letvægtsmaterialer som fx komposit. Brændstofforbruget og udledningen af drivhusgasser er væsentligt lavere ved konstruktioner med letvægtsmaterialer frem for med tungere materialer som aluminium og stål.
Særligt mindre fartøjer som passagerskibe og færger kan med stor fordel opføres i letvægtsmaterialer. I princippet behøver kompositfartøjer dog ikke begrænse sig til de helt små fartøjer, men kan også tænkes ind i større skibstyper. Også aptering og maritimt udstyr i letvægtsmaterialer vil udgøre væsentlige miljømæssige og driftsøkonomiske fordele.
Udfordring og muligheder
Den stigende efterspørgsel på løsninger, der reducerer miljø- og klimapåvirkningen, sammenholdt med meget høje brændstofpriser betyder, at der er behov for grønne løsninger med en positiv miljømæssig og driftsøkonomisk virkning. Konstruktion af skibe, aptering og maritimt udstyr i letvægtsmaterialer som fx komposit har åbenlyse fordele såvel inden for miljø som driftsøkonomi. Kan danske virksomheder sikre sig en god position på dette marked, vil de potentielt have store globale markedsmuligheder på området, som forventes at være stærkt voksende.
I forhold til skibe i konventionelle materialer er det imidlertid dyrere at fremstille skibe i letvægtsmaterialer. Selvom merinvesteringen vil tjene sig hjem over en årrække på grund af lavere driftsomkostninger som følge af den lavere vægt, er der en barriere i forhold til at overbevise kunderne om at foretage investeringer i de nye og dyrere materialer. I denne sammenhæng er det positivt, at regeringen har afsat en pulje til demonstrationsprojekter, der kan bidrage til at dokumentere både den miljømæssige og driftsøkonomiske effekt ved skibe bygget i lettere materialer. Det vil kunne bidrage til at fremme efterspørgslen efter sådanne skibe.
I forhold til konventionelle skibe er det en udfordring, at IMO’s regelsæt specifikt omhandler stålskibe. Fx vil regler om, at et skrog skal have en vis tykkelse, når man bygger skibe i stål, kræve tilpasninger, når man bygger skibe i komposit. Således er der behov for nye normer på området, så det bliver muligt at bygge flere skibstyper i letvægtsmaterialer.
Målsætning
Danske maritime producenter skal være førende inden for maritime konstruktioner i letvægtsmaterialer som fx komposit. Danske værfter og udstyrsleverandører har allerede bevæget sig ind på markedet, og derved har Danmark en fordel på dette marked i forhold til udenlandske konkurrenter.
Anvendelsen af letvægtsmaterialer vil bidrage til at nedsætte brændstofforbruget og dermed reducere miljøpåvirkningen og driftsomkostningerne, ligesom vedligeholdelse og reparation i mange henseender vil være nemmere end ved konstruktioner i konventionelle materialer.
Innovationsbehov
Der er behov for at demonstrere de miljømæssige og driftsøkonomiske fordel ved konstruktion i letvægtsmaterialer. Der er desuden brug for at videreudvikle på teknologier inden for letvægtsmaterialer, så de i højere grad kan anvendes til flere skibstyper og til aptering og maritimt udstyr.
Der er behov for at ændre på visse normer og regler for skibskonstruktion. Kommercielle skibe bygges traditionelt i stål, hvilket reglerne for disse skibe i høj grad er baseret på. Det giver ikke mening at overholde normer, der er fastsat på baggrund af anvendelse af stål, ved anvendelse af fx komposit.
De danske forudsætninger
Såvel flere danske værfter som udstyrsproducenter er langt fremme inden for skibs- og udstyrskonstruktion i letvægtsmaterialer. Der startes således ikke på bar bund, og allerede opnået viden vil kunne videreudvikles i nye generationer af letvægtsskibe samt anvendelse af letvægtsmaterialer i flere maritime produkter.
Effekter og potentialer
Mange af Danmarks mindre færger bør inden for en overskuelig fremtid skulle udskiftes, og ud fra såvel driftsøkonomiske som miljømæssige hensyn giver det god mening at opføre skibene i letvægtsmaterialer.
Flere danske værfter og udstyrsproducenter er langt fremme inden for skibs- og udstyrskonstruktion i letvægtsmaterialer, og der er gode muligheder for, at danske virksomheder kan opnå potentielt store markedsandele inden for disse segmenter. Ikke mindst inden for offshore supply, som er et marked i hastig vækst, er der gode muligheder for at konstruere fartøjer i komposit, hvilket er en markedsmæssig fordel for danske værfter og udstyrsproducenter, som allerede er rykket godt ind på dette marked.
En dansk satsning på skibe, aptering og maritimt udstyr i letvægtsmaterialer vil have en positiv effekt på virksomhedernes globale konkurrenceevne inden for et relativt nyt, men voksende, marked. Det vil resultere i øget beskæftigelse, udvikling og innovation.