Gå til indhold

Lige adgang til digitale sundhedsydelser

Målet er at skabe så lige vilkår som muligt for adgang til offentlige digitale sundhedsydelser samtidig med, at en række danske virksomheder klædes på til det fremtidige marked for velfærdsteknologi.

Indsendt af

Patient@home

Resumé

Målet er at skabe så lige vilkår som muligt for adgang til offentlige digitale sundhedsydelser samtidig med, at en række danske virksomheder klædes på til det fremtidige marked for velfærdsteknologi.

Udfordring og muligheder

Nogle offentlige sundhedsydelser er i dag digitale, og udviklingen tyder på, at der kommer mange flere i de kommende år.  Ifølge opgørelsen: ’Befolkningens brug af internet 2010’ – Danmarks Statistik har 13% af alle familier i Danmark ikke adgang til nettet fra deres hjem. Det svarer til lidt over 300.000 familier uden internet. 300.000 familier har dermed ikke adgang til de potentielle digitale offentlige sundhedsydelser, som de kan få brug for. 

Dermed skabes en ulighed i adgang til den offentlige sundhedssektor.  Sundhedsstyrelsen ser i rapporten ’Ulighed i sundhed – årsager og indsatser, Sundhedsstyrelsen’ (udarbejdet af Københavns Universitet 2011) nærmere på årsagerne til ulighed i sundhed.

For at eliminere denne ulighed i så høj grad som muligt, er man nødt til at igangsætte en række tiltag:

  • Undersøgelse af barrierer hos borgere i forhold til brug af digital kommunikation og i forlængelse heraf igangsættelse af nødvendig handling for at fjerne de identificerede barrierer.
  • Sikre at digitale offentlige sundhedsydelser tilbydes på de digitale platforme, der findes i private hjem
  • Sikre nationalt leverandørnetværk, der kan levere adgang til digitale sundhedsydelser med udgangspunkt i det private hjems digitale udstyr

Målsætning

Målsætningen er at sikre en sammenhæng mellem udviklingen af digitalt udstyr og digitale sundhedsydelser således, at de digitale platforme, som findes i det private hjem, og som borgerne er vant til at bruge, også kan anvendes som platform for digitale sundhedsydelser.

Ligeledes er det målet at identificere eventuelle andre barrierer hos borgeren i forhold til at benytte digitale sundhedsydelser.

Til slut er det målet at sikre at en række virksomheder bliver interesserede i at levere nødvendigt supplerende udstyr til private hjem, således at alle private hjem vil kunne benytte dig af digitale sundhedsydelser.

Innovationsbehov

For at opnå målsætningen vil det kræve innovationssamarbejde mellem forskere, sygehus og en række virksomheder, der producerer digitalt udstyr til det private hjem.

Ligeledes vil det kræve et innovationssamarbejde med virksomheder (både store og SMV), der potentielt kunne være interesseret i at levere supplerende digitalt udstyr til private hjem.

Som grundlag for disse virksomhedsrettede samarbejder, skal foretages bruger studier i forhold til identifikation af barrierer hos borgeren.

Der bør dannes et større konsortium med en varighed på 4-5 år fx bestående af følgende partnere: Odense Universitetshospital, Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet, Syddansk Sundhedsinnovation, B&O, Post Danmark samt en række SMV’er

Effekter og potentialer

Ved at sikre lige adgang til digitale sundhedsydelser og samtidig få synliggjort markedet i forhold til levering af digitale platforme, vil sygehuse i højere grad kunne rulle telemedicin og anden velfærdsteknologi ud og dermed skabe et stort dansk og internationalt marked for de danske virksomheder.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 05. marts 2013