Prækvalifikation - resultater og erfaringer 2013-2014
: 87-90797-95-7
: 2445-7329
: 20
Læs om RUVU’s erfaringer fra sit første års arbejde med sikring af relevans. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet? Og hvilke relevansudfordringer har RUVU noteret sig på baggrund af de 93 vurderede ansøgninger.
Rapporten sammenfatter:
- Antal ansøgninger fordelt på nye uddannelser og nye udbud
- Fordelingen af ansøgningerne på uddannelsestyper
- Fordelingen af ansøgningerne på institutionstyper
- Hvor mange ansøgninger, godkendelser og afslag de enkelte institutioner har fået
- Hvilke hovedområder, ansøgningerne fordeler sig på
- Hvilket sprog de nye uddannelsesforslag ønskes udbudt på
- Antallet af indsigelser mod ministerens afgørelser
Det fremgår bl.a. af rapporten, at RUVU vurderede, at 57 pct. af ansøgningerne om nye uddannelser og udbud ikke levede op til kriterierne for prækvalifikation, om behov og relevans samt sammenhæng i uddannelsessystemet. Rapporten indikerer også, at der foregår en positiv udvikling på uddannelsesinstitutionerne i forhold til omlægning af eksisterende uddannelser med henblik på at øge relevansen for arbejdsmarkedet.
Endelig reflekterer RUVU over, at det er vigtigt, at uddannelsessystemet er en levende organisme, der både tilpasser sig og bidrager til udviklingen på arbejdsmarkedet. Samtidig finder RUVU, at der kan være grund til at udvise tilbageholdenhed med udvikling af nye uddannelser, da det samlede udbud af videregående uddannelser allerede er meget komplekst. På den baggrund peger RUVU på en række konkrete udfordringer på baggrund af de to første prækvalifikationsrunder.
Handlinger tilknyttet webside