Udvalget så på, hvordan de danske design- og arkitektuddannelser kan uddanne studerende i et omfang og med kompetencer, så de efterfølgende kan finde relevante job og skabe værdi for samfundet samtidigt med, at uddannelserne bevarer og styrker den høje internationalt anerkendte kvalitet.
Udvalget har blandt andet forholdt sig til uddannelsernes indhold og tilrettelæggelse, sammenhængen mellem de videregående kunstneriske uddannelser og beslægtede uddannelser, uddannelsernes struktur og mulighed for øget samarbejde.
Udgangspunktet var, at for mange nyuddannede arkitekter og designere går ledige og derfor ikke får en reel mulighed for at bruge deres fag. Samtidig kan der spores et mismatch mellem de kompetencer, som tilegnes på uddannelserne, og det arbejdsmarkedet efterspørger.
Udvalget anbefalede derfor, at færre kommer ind på uddannelserne, og at den uddannelse de får, skal klæde dem bedre på til at varetage de jobmæssige funktioner, de møder efterfølgende.
- Udvalgets anbefalinger
- Udvalgets baggrundsrapport
- Dimittendanalyse
- Fokusgruppe med designdimittender
- Fokusgruppe med arkitektdimittender
- Aftageranalyse - Designere
- Aftageranalyse - Arkitekter
- Analyse af læringsmiljø
- Kommissorium for Udvalget for fremtidssikring af de videregående kunstneriske uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriet (pdf)
Medlemmer
- Merete Eldrup, adm. dir. på TV2 (formand)
- Ingelise Bogason, formand for bestyrelsen på Arkitektskolen Aarhus og repræsentant for de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
- Christian Have, indehaver og kreativ direktør i Have Kommunikation
- Sofie Holstein, direktør i Designit,
- Martin Manthorpe, direktør i NCC
- Kim Herforth Nielsen, partner og stifter af 3xN
- Karen Lisa Salamon, lektor ved Institut for Antropologi, Københavns Universitet