Markedsorienteret innovation i Kina
: 978-87-93468-14-6
: Danish Agency for Science, Technology and Innovation
: 2016
Den kinesiske model for innovation er meget markedsorienteret, og vejen fra forskning og udvikling til produktion og videre til markedet er kort. Driverne for innovation i Kina er defineret af forbrugernes efterspørgsel på nye og bedre varer og teknologier samt regeringens og virksomhedernes investeringer i F&U og innovation.
ICDK analysen ”Drivers for Innovation in China – R&D and Consumer Driven Innovation” giver en indsigt i driverne for innovation inden for 5 udvalgte områder:
- Mobile og smarte IKT løsninger
- Fødevarekvalitet, -sikkerhed og sunde fødevarer
- Patientfokuserede og værdiskabende sundhedsløsninger
- Løsninger på forurening og klimaforandringer
- Udvikling af uddannelsessektoren
Inden for hvert område er der i rapporten beskrevet forbrugertrends, socioøkonomiske og teknologiske udviklinger, hovedaktører indenfor innovation – virksomheder, myndigheder og forskningsinstitutioner, offentlig-private samarbejde og partnerskaber samt de udfordringer og muligheder, der er for fx danske smv’er, som ønsker at komme ind på det kinesiske marked.
Analysen er rettet mod såvel danske virksomheder, forskere og myndigheder, der ønsker et indblik i, hvad og hvem, der driver innovation i Kina. Derudover er der viden at hente om, hvor udviklingen peger hen, og hvilke muligheder det kan give Danmark.
Udgivelsen er på engelsk. Der indgår dog et resume på dansk.
Handlinger tilknyttet webside