Gå til indhold

Digitalt løft af undervisere og studerende i den maritime sektor

Projektet har i den maritime sektor skabt en bevidsthed blandt underviserne om, at digitalisering er en vigtig kompetence. Projektet har styrket undervisernes blik for sondringen mellem digitalisering af undervisningen og anvendelse af professionsrettet digital forståelse.

Om projektet

Projektet er udarbejdet af Aarhus Maskinmesterskole (projektleder), Martec i Frederikshavn og Fredericia Maskinmesterskole i perioden 01.01.2020 til 31.12.2022 med midler fra Digitaliseringspuljen.

Formål

Formålet med efteruddannelsesforløbet er at give undervisere adgang til et differentieret digitalt efteruddannelsestilbud, som samtidig giver mulighed for at imødekomme forskellige underviseres behov for digital opkvalificering.

Tre institutioner fra den maritime sektor - Fredericia Maskinmesterskole, Martec og Aarhus Maskinmesterskole - vil samarbejde om at udbyde digitale efteruddannelsesforløb for undervisere efter følgende tematisering:

  • Kommunikation, kultur og kreativitet
  • Teknologi i mødet mellem profession og didaktik

Resultater

Projektet har været med til at skabe en bevidsthed blandt underviserne om, at digitalisering er en vigtig kompetence og at det er vigtigt at være præcis ift., når det er digitalisering af undervisningen og når det er anvendelse af professionsrettet digital forståelse.

Der er ofte en gråzone, hvor for eksempel et digitalt simuleringsværktøj både kan have et pædagogisk formål og samtidig være et redskab, der anvendes i praksis. Projektet har ikke målt direkte på undervisernes digitale kompetence-niveau før og efter deltagelse i et af de to forløb, men kan på baggrund af den afsluttende evaluering og interviews med deltagere konstatere, at de nye kompetencer er blevet bragt i anvendelse.

Kontakt

Frederik Damkjær Hansen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 82 56
Email: fdh@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024