De ni projekter er udvalgt på tværs af de videregående uddannelsesinstitutioner på baggrund af fem kriterier:
- Forløbet skal indeholde efteruddannelse for en bred gruppe af undervisere på det pågældende fagområde
- Der skal være en klar kobling til undervisernes praksis, så hvert forløb tager udgangspunkt i konkrete og fagspecifikke udfordringer i relation til den digitale udvikling
- Forløbet skal involvere flere uddannelsesinstitutioner og gerne på tværs af institutionstyper
- Forløbet skal indeholde vidensopbygning og vidensspredning gennem følgeforskningsaktiviteter, effektmålinger eller lignende
- Forløbet skal danne grundlag for, at efteruddannelsesforløbet bredes yderligere ud
Desuden er projekterne rettet både mod det offentlige og private arbejdsmarked, har en stor geografisk spredning og inkluderer alle fem institutionstyper.
De ni projekter
Digital kompetenceudvikling af undervisere på byggeriets videregående uddannelser:
Institutioner
Aarhus Universitet (projektleder), Erhvervsakademi Aarhus, VIA University College, Danmarks Tekniske Universitet, Det Kongelige Akademi, Arkitektskolen Aarhus
Fokus
Digitale kompetencer og læringsteknologier
Projektperiode
Projektet blev afsluttet den 23.12.2022
AI for undervisere på erhvervsøkonomiske uddannelser:
Institutioner
CPH Business/Smartlearning (projektleder), alle erhvervsakademier, Copenhagen Business School
Fokus
Digitale kompetencer
Projektperiode
Projektet blev afsluttet den 01.04.2022
Digital Kompetenceudvikling baseret på curriculumudvikling i en digital tidsalder:
Institutioner
Aarhus Universitet (projektleder), Københavns Universitet, Syddansk Universitet, Copenhagen Business School, Aalborg Universitet
Fokus
Digitale kompetencer
Projektperiode
Fra den 01.01.2020-31.12.2023
Det dobbelte læringsfællesskab:
Institutioner
Roskilde Universitet, Absalon, Erhvervsakademi Zealand
Fokus
Læringsteknologier
Projektperiode
Projektet blev afsluttet den 30.09.2022
Kompetenceløft for teknologiforståelse på læreruddannelsen:
Institutioner
Københavns Professionshøjskole (projektleder), alle professionshøjskoler
Fokus
Digitale kompetencer
Projektperiode
Projektet blev afsluttet den 16.12.2022
Teknosofikum:
Institutioner
IT-Universitetet i København (projektleder), Københavns Universitet, Det Kongelige Akademi, Designskolen Kolding
Fokus
Digitale kompetencer
Projektperiode
Fra den 01.01.2020-31.03.2024
Digital kompetenceudvikling gennem læringscirkler:
Institutioner
University College Nordjylland (projektleder), University College Lillebælt, Syddansk Universitet
Fokus
Digitale kompetencer
Projektperiode
Projektet blev afsluttet den 31.12.2022
Digital sundhed og data - bedre sundhedsuddannelser gennem upgrade af undervisere på tværs af universitet og professionshøjskole:
Institutioner
Københavns Universitet (projektleder), Københavns Professionshøjskole
Fokus
Digitale kompetencer og læringsteknologier
Projektperiode
Fra den 01.01.2020-31.12.2023
Digitalt løft af undervisere og studerende i den maritime sektor:
Institutioner
Aarhus Maskinmesterskole (projektleder), Fredericia Maskinmesterskole, Martec
Fokus
Digitale kompetencer og læringsteknologier
Projektperiode
Projektet blev afsluttet den 31.01.2022