Om projektet
Projektet er udarbejdet af Roskilde Universitet (projektleder), Professionshøjskolen Absalon og Zealand - Sjællands Erhvervsakademi i perioden 01.01.2020 til 30.09.2022 med midler fra Digitaliseringspuljen.
Formål
I et samarbejde mellem Absalon, RUC og Zealand iværksættes projektet ”Det Dobbelte Læringsfællesskab” (DDL) med det mål at udvikle og afprøve DDL kompetenceudviklingsforløbet, der fokuserer på integration af digitale læringsteknologier i undervisningen, således at de studerendes læring og undervisningskvaliteten styrkes.
DLL er målrettet undervisere fra alle fag og udvikles med afsæt i viden om sammenhængen mellem kompetenceudviklingsindsatser og ny blivende praksis. DDL tilrettelægges som blended learning omkring to læringsfællesskaber: et knyttet til underviserens daglige praksis på egen institution; et andet koblet til en fælles online samarbejdsplatform, der går på tværs af de tre institutioner.
Projektet bygger på institutionernes respektive styrker: fleksibel adgang til uddannelse, kollaborativ læring og visualisering.
Resultater
- Flertallet af de deltagende undervisere har udtrykt tilfredshed med design og læringsudbytte fra kurserne.
- Underviserne har haft muligheden for arbejde med selvvalgte it-didaktiske problemstillinger, hvilket har understøttet, at de har oplevet relevans og haft mulighed for at eksperimentere med aktuelle problemstillinger i deres undervisning.
- På tværs af institutionerne har der været mulighed for at videndele og udvide kendskabet til, hvordan andre undervisere har forsøgt at løse lignende udfordringer gennem anvendelse af forskellige typer af digitale teknologier.
Et godt råd fra projektet
Vores overordnede anbefaling vil være fremadrettet at eksperimentere med færre deltagere, som så til gengæld får allokeret mere tid. Det kunne betyde, at læringsudbyttet blev dybere og dermed mere vedvarende. I DDL fik deltagerne allokeret 40 timer hver, og det er lige i underkanten til at få væsentlig betydning i en travl arbejdsportefølje.