Om projektet
Projektet er udarbejdet af IT-Universitetet i København, Københavns Universitet, Det Kongelige Akademi og Designskolen Kolding med opstart den 01.01.2020 og forventes afsluttet den 30.06.2024 med midler fra Digitaliseringspuljen.
Formål
Teknosofikum er et kursus i kompetenceudvikling indenfor teknologiforståelse og
undervisning. Formålet er at udruste landets undervisere med nye digitale værktøjer, metoder og refleksive tilgange, så de effektivt kan navigere, forbedre og tilpasse deres metoder i et konstant skiftende undervisningslandskab. Kurset kombinerer teorier med praksis i et fleksibelt blended learning forløb, som omfatter e-læring, workshops, peer-learning og udvikling af innovative undervisningsplaner, der kan integreres direkte i undervisernes daglige arbejde. Forløbet er skalerbart og er designet tværfagligt for alle undervisere ved de højere videregående uddannelser.
Video om Teknosofikum-projektet
Resultater
Eftersom projektet er igangværende er der ikke endelige resultater endnu. Dog har der projektet indtil videre været med til at skabe en bevidsthed blandt underviserne om, at digitalisering er en vigtig kompetence og at det er vigtigt at være præcis ift., når det er digitalisering af undervisningen og når det er anvendelse af professionsrettet digital forståelse.
Der er ofte en gråzone, hvor for eksempel et digitalt simuleringsværktøj både kan have et pædagogisk formål og samtidig være et redskab, der anvendes i praksis. Projektet har ikke målt direkte på undervisernes digitale kompetenceniveau før og efter deltagelse i et af de to forløb, men kan på baggrund af den afsluttende evaluering og interviews med deltagere konstatere, at de nye kompetencer er blevet bragt i anvendelse.
Tre gode råd fra projektet
At arbejde med tværfaglighed er en styrke i denne type kurser. Det har muliggjort at perspektiver fra flere institutioner og med forskellige erfaringer har kommet til orde og åbnet diskussioner og refleksioner op i fællesskabet.
Deltagerne har på kurset udviklet deres egen nye undervisningsplan. Dette er en god metode til at bidrage med at koble teori og praksis - og at den nye læring for underviserne får en gennemslagskraft hos de studerende.
Teknosofikum har et højt fokus på kvaliteten af usability og interaktion på den digitale platform. Dette bidrager afgørende til at det faglige indhold præsenteres godt, og det er en motiverende faktor, som deltagerne specifikt har fremhævet som motiverende.