Om projektet
Projektet er udarbejdet af alle landets læreruddannelser i perioden 06.01.2019 til 16.12.2022 med midler fra Digitaliseringspuljen.
Formål
Projektet har udviklet en model for kombineret kompetence- og fagudvikling i teknologiforståelse på læreruddannelsen – den såkaldte TEKFAG-model. Modellen
er særligt beregnet på kompetenceudvikling i teknologiforståelse som delfaglighed i eksisterende fag og er udviklet og afprøvet i undervisningsfaget dansk samt grundfaget pædagogik og lærerfaglighed (PL).
TEKFAG-modellen beskriver i korte træk hvordan kompetenceudvikling i teknologiforståelse kan foregå i særlige udviklingslaboratorier, der placeres tæt på deltagernes undervisningspraksis, men også giver deltagerne et frirum herfra til at undersøge og eksperimentere med nye undervisningsmuligheder i mødestedet mellem teknologiforståelse og deres eksisterende fag.
Derfor består et kompetenceudviklingsforløb i TEKFAG-modellen ikke af en progression fra A til Z, men derimod at man afholder udviklingslaboratorier i forskellige faglige mulighedsrum mellem teknologiforståelse og deltagernes eksisterende fag og faglighed.
TEKFAG-modellen er derfor særligt velegnet til grundlagsgivende kompetenceindsatser, der skal skabe retning og forståelse for teknologiforståelse i eksisterende fag.
Video om erfaringer fra projektet
Resultater
Projektet har udviklet en model for kombineret kompetence- og fagudvikling baseret på udviklingslaboratorier som metode.
Projektet har ligeledes udviklet didaktiske modeller og nyt fagligt indhold samt udgivet forskningsartikler om hvordan teknologiforståelse meningsfuldt kan indgå i undervisningsfaget dansk og grundfaget pædagogik og lærerfaglighed. Modellen og det faglige arbejde er beskrevet i seks forskningsartikler, i et metodenotat, et webinar og i projektets afsluttende forskningsrapport.
Læs mere
Modellen er udviklet af 20 fageksperter og forskere fra hele landet, dokumenteret af 12 følgeforskere og afprøvet gennem afholdelse af 12 udviklingslaboratorier (6 i dansk og 6 i pædagogik og lærerfaglighed) med deltagelse af i alt 60 læreruddannede. Laboratorierne er afholdt i regionale partnerskaber mellem professionshøjskolerne for at fremme kollegial sparring og samarbejde på tværs af institutioner. Alle publikationer og laboratoriebeskrivelser er tilgængelige på projektets hjemmeside.