Gå til indhold

Digital kompetenceudvikling gennem læringscirkler

Projektet har øget undervisernes viden om digitalisering og evne til at inddrage digitale teknologier i egen undervisning, ved at skabe læringscirkler, der giver et trygt rum for undervisere til at sparre med hinanden om deres undervisning.

Om projektet


Projektet er udarbejdet af Professionshøjskolen UCN (projektleder), UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole SDU i perioden 01.01.2020 til 31.12.2022 med midler fra Digitaliseringspuljen.

Formål

Projektet øger undervisernes viden om digitalisering og dens betydning inden for eget uddannelsesområde, og løfter deres it-didaktiske kompetencer for mere kvalificeret at kunne inddrage digitale indholdselementer og anvende digitale teknologier i egen undervisning.

Projektet tilpasser og afprøver en eksisterende metode til kollegial og praksisnær
kompetenceudvikling (læringscirkler), som kombineres med tilvejebringelsen af en
digital ressourcesamling på ca. 25 elementer (redigering og udvikling af materialer). Den kobles til undervisernes kompetenceløft og til udvikling af uddannelsernes faglighed. Der tilrettelægges en række praksisnære udviklingsaktiviteter, hvor deltagernes arbejde med stoffet og anvendelse af det lærte i egen undervisning kvalificeres gennem it-didaktisk sparring og vejledning.

Erfaringerne vil efterfølgende blive videreført på partnerskabets institutioner og andre vil frit kunne anvende ressourcesamlingen og arbejde med læringscirkler på egne uddannelser.

Resultater

Læringscirklerne har givet underviserne et trygt rum til at sparre med hinanden om deres undervisning, som rækker ud over undervisernes daglige arbejdsfællesskab.

Værdien af faciliteringen, sammenholdet og sparringen i læringscirklerne har vist sig at have betydning på både undervisernes og øvrige projektdeltageres praksis, hvor forskellige interesse fællesskaber er blevet skabt.

Kontakt

Frederik Damkjær Hansen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 82 56
Email: fdh@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024