Gå til indhold

Digital Kompetenceudvikling baseret på Curriculumudvikling i en digital tidsalder

Projektet har arbejdet med at indlejre tidsvarende og fagligt relevante digitale kompetencer i uddannelsernes curriculum gennem curriculumudvikling, kompetenceudvikling og netværksdannelse på humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser.

Om projektet

Projektet er udarbejdet af Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Copenhagen Business School og Syddansk Universitet med opstart den 01.01.2020 og forventes afsluttet den 31.03.2024 med midler fra Digitaliseringspuljen.

Formål

Hovedformålet for projektet er at støtte humanistiske og samfundsvidenskabelige
uddannelser i arbejdet med at indlejre tidsvarende og fagligt relevante digitale
kompetencer i uddannelsernes curriculum. Projektet er organiseret omkring tre
indsatser:

  • Curriculumudvikling: Hvilke digitale kompetencer skal de studerende opnå og
    hvordan opbygges et fremtidssikret curriculum, som muliggør dette?
  • Kompetenceudvikling: Hvilke modeller og aktiviteter er mest egnede til sikre, at
    underviserne har de fornødne digitale kompetencer til at drive den fagdigitale
    transformation?
  • Netværksdannelse: Hvordan kan vi styrke faglige fællesskaber på tværs af landet, herunder de tekniske supportmiljøer.

Resultater

Projektet afsluttes med udgangen af 2024. Midtvejsevalueringens vigtigste pointer kan sammenfattes således:

  • Curriculumudvikling: Modeller for indlejring skal tilpasses den konkrete uddannelses digitale kompetenceprofil og fagmiljøets fagdigitale modenhed.
  • Kompetenceudvikling: Konkret arbejde med egne problemstillinger skal ske fra
    begyndelsen af kompetenceudviklingsforløbet og teambaseret deltagelse sikrer, at den enkelte deltager ikke står alene med udviklingsopgaven.
  • Netværksdannelse: Let adgang til særlig teknisk support både i udviklingsfasen
    og i forbindelse med afvikling af undervisning er essentiel samt deling af erfaringer.

Video om erfaringer og resultater fra projektet

Et godt råd fra projektet

Netop fordi curriculumudviklingen i videst muligt omfang skal tage udgangspunkt i de enkelte fagligheders egenudvikling, skal såvel den overordnede fakultetsledelse som den fagnære studieledelse tålmodigt og vedholdende drive og understøtte udviklingsarbejdet.

Kontakt

Frederik Damkjær Hansen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 82 56
Email: fdh@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024