Om projektet
Projektet er udarbejdet af Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Copenhagen Business School og Syddansk Universitet med opstart den 01.01.2020 og forventes afsluttet den 31.03.2024 med midler fra Digitaliseringspuljen.
Formål
Hovedformålet for projektet er at støtte humanistiske og samfundsvidenskabelige
uddannelser i arbejdet med at indlejre tidssvarende og fagligt relevante digitale
kompetencer i uddannelsernes curriculum. Projektet er organiseret omkring tre
indsatser:
- Curriculumudvikling: Hvilke digitale kompetencer skal de studerende opnå og
hvordan opbygges et fremtidssikret curriculum, som muliggør dette? - Kompetenceudvikling: Hvilke modeller og aktiviteter er mest egnede til sikre, at
underviserne har de fornødne digitale kompetencer til at drive den fagdigitale
transformation? - Netværksdannelse: Hvordan kan vi styrke faglige fællesskaber på tværs af landet, herunder de tekniske supportmiljøer.
Resultater
Projektet afsluttes med udgangen af 2024. Midtvejsevalueringens vigtigste pointer kan sammenfattes således:
- Curriculumudvikling: Modeller for indlejring skal tilpasses den konkrete uddannelses digitale kompetenceprofil og fagmiljøets fagdigitale modenhed.
- Kompetenceudvikling: Konkret arbejde med egne problemstillinger skal ske fra
begyndelsen af kompetenceudviklingsforløbet og teambaseret deltagelse sikrer, at den enkelte deltager ikke står alene med udviklingsopgaven. - Netværksdannelse: Let adgang til særlig teknisk support både i udviklingsfasen
og i forbindelse med afvikling af undervisning er essentiel samt deling af erfaringer.
Video om erfaringer og resultater fra projektet
Et godt råd fra projektet
Netop fordi curriculumudviklingen i videst muligt omfang skal tage udgangspunkt i de enkelte fagligheders egenudvikling, skal såvel den overordnede fakultetsledelse som den fagnære studieledelse tålmodigt og vedholdende drive og understøtte udviklingsarbejdet.