Kære Morten Østergaard,
Med henvisning til ministeriets høringsskrivelse af 26. juni 2013 om handlingsplan for styrket internationalisering for de videregående uddannelser har Consortium for Global Talent følgende bemærkninger:
Som udgangspunkt tak for et visionært og ambitiøst oplæg til handlingsplan for en styrket internationalisering af de danske videregående uddannelser. Oplægget rummer mange gode tiltag, men samtidig ser vi frem til at modtage del 2, om hvordan Danmark kan tiltrække og fastholde de dygtigste internationale studerende, som jo også er vigtige for Danmarks produktion og konkurrenceevne.
Konsortiet er enig i, at flere studerende skal tage en del af deres uddannelse i udlandet og at erhvervslivet skal støtte op om dette ved at efterspørge sproglige og interkulturelle kompetencer i ansættelsesprocessen. Med en eksport på 54% af nationalproduktet afhænger Danmarks succes i høj grad af vores evne til at interagere med udlandet samt at se og udnytte de muligheder, som findes på det globale marked. Flere og flere danske virksomheder eksporter til udlandet, outsourcer opgaver til udlandet og beskæftiger en international arbejdsstyrke. Det er vigtigt at nyuddannede danske unge er klædt på til at agere i et internationalt arbejdsmarked. Dog er vi usikre på om indsatsen med at få flere studerende til at tage ophold i udlandet gælder alle videregående uddannelser, og dermed også Ph.d. studerende, for hvem det også vil være interessant.
Handlingsplanen indeholder gode initiativer omkring etablering af mobilitetsvinduer på de videregående uddannelsesinstitutioner, grab-and-go udvekslingstilbud og meritgivning. Endvidere, at sprogundervisningen i folkeskolen bør rykke frem, så engelsk starter i 1. klasse og tysk/fransk i 5. klasse. Endvidere bør flere uddannelser laves på engelsk frem for dansk, hvilket vil lette adgangen af internationale studerende og hjælpe danske studerende til at gebærde sig på engelsk. Yderligere bemærker vi, at ministeren anerkender vigtigheden af at lærerne/underviserne går foran og selv deltager i udveksling og internationale samarbejder. Endelig er det positivt at man lægger op til en ændring af balanceprincippet, som virker kontraproduktivt i forhold til de behov Danmark har i dag.
Det er godt, at man også ser potentialet i IKT som redskab til at styrke læring og interaktion på tværs af landegrænser. Potentialet er enormt, og vi anbefaler, at der udarbejdes en detaljeret plan for, hvordan IKT kan udnyttes optimalt.
Sluttelig skal nævnes, at med hensyn til praktikophold i udlandet og i Danmark, så er det væsentligt, at studerende kan få opholdene meritoverført, hvilket ikke sker på alle uddannelser i dag.
Med venlig hilsen,
Tine Horwitz
CEO, Consortium for Global Talent