Gå til indhold

Før afrejse: Kender du dine elevers personlighedstræk?

Vil man sikre læringen for den enkelte, når man rejser med elever i en gruppe, bør man som underviser kende ”de fem, dominerende personlighedstræk” og være forberedt på, hvad man kan gøre for både ”Danny Downer”, ”Annie Anxious” og ”Henry Homebody”, lød det på konference i USA.

salen.jpg

I er i Marokko og på vej ud for at ride på kamelryg til en beduinlejr. Det er varmt, og Danny begynder at beklage sig. Han fortæller de andre elever om de usle toiletter, han forestiller sig vil være til rådighed i lejren og om beduinerne, der sandsynligvis er dødtrætte af turister som jer. Danny har allerede lagt en dæmper på hele gruppen, og I er ikke engang kommet op på kamelerne endnu. Hvad gør du?

Spørgsmålet er Jim Bensleys, og han stiller det til en sal af undervisere og internationale koordinatorer, der i februar sidder samlet til konference i South Carolina om internationalisering for community colleges og erhvervsskoler. På hans slideshow er der opstillet fire, mulige svar:

A: Du finder positive vinkler og argumenter for, at tingene ikke forholder sig som  Danny tror.

B: Du giver Danny en opgave, der afleder hans opmærksomhed, fx beder du ham være fotograf undervejs.

C: Du ignorerer Danny, sikrer dig, at han rider på den bageste kamel hele vejen og fokuserer på de andres positive kommentarer.

D: Du minder Danny om, at dette er en ”once in a lifetime experience” og at han derfor bør prøve at nyde turen.

Mulighed C får salen til at grine. Så meget, at det faktisk er svært at høre Jim Bensley læse mulighed D højt.

Det er tydeligt, at de fremmødte til oplægget ”The Psychology of Short-Term Study Abroad” genkender, om ikke at rejse på kamelryg med elever, så i hvert fald, at én elevs pessimisme let og hurtigt kan påvirke hele gruppen.

De fem personlighedstræk, vi alle deles om

Jim Bensley, der tidligere har undervist i psykologi og i dag er leder af 'The international services department' på Northwestern Michigan College, introducerer nu salen til OCEAN-modellen, der lister de fem mest almindelige og dermed dominerende personlighedstræk hos os alle.

OCEAN-modellen.png

Det er Bensleys påstand, at den bedste reaktion på Danny Downers skepsis og nedladenhed over for kamelkaravanen vil være at forsøge at aflede den, altså svarmulighed B.

Fordi personlighedstræk kun meget sjældent er voldsomt udtalte, vil Dannys tilstand sandsynligvis heller ikke være urokkelig. Det samme gælder i øvrigt for Annie Anxious og Henry Homebody, to andre eksempler på elever, hvis personlighedstræk kun bliver udtalte, fordi konteksterne, gruppen og landet, de befinder sig i, er nye.

Test dig selv eller dine elever

Hvis du vil læse Annie og Henrys historier inklusiv forslag til, hvordan man afhjælper dem i deres situationer, kan du downloade hele oplægget ”The Psychology of Short-Term Study Abroad”.

I artiklen Personality Traits fra University of Saskatchewan, som Jim Bensley trækker på gennem hele sit oplæg, kan du også læse mere, inklusiv finde og tage testen ”The Mini-IPIP Scale”, der kortlægger, hvor enten tydeligt eller mindre tydeligt de fem personlighedstræk er fremtrædende for vedkommende, der tager testen.

I artiklen er der også indlejret en række elevproducerede videoer, blandt andet den herunder, samt spørgsmål vedr. personlighedstræk til diskussion i undervisningen eller som forberedelse forud for en grupperejse.


Acceptér marketing cookies for at se denne video.

Tillad venligst alle cookies for at se denne video.

Hvilken konference og med hvilken relevans?


Jim Bensleys oplæg ”The Psychology of Short-Term Study Abroad” fandt sted på årets CCID-konference i South Carolina i februar.

CCID står for Community Colleges for International Development og er en medlemsorganisation for amerikanske community colleges og lignende institutioner fra andre lande, herunder erhvervsskoler.

Deltagelse i community college-konferencer er en af de aktiviteter, danske erhvervsskoler kan få tilskud til gennem DK-USA-programmet

Danske erhvervsskoler akkrediteret til Erasmus+ kan anvende en del af deres årlige bevillinger til ophold uden for Europa for elever og medarbejdere, herunder til ophold på amerikanske community colleges,

Afsendere