Gå til indhold

I fællesskab opbygger vi bedre uddannelser med dygtigere undervisere

Et kapacitetsopbygningsprojekt handler om i fællesskab at udvikle og forbedre videregående uddannelse i et land uden for EU. Danske videregående uddannelsesinstitutioner er aktive i ti forskellige projekter i 2024, og aktuelt er Københavns Universitet med i et projekt i Malawi og Uganda.
Kapacitetsopbygningsprojekt AgrGROW i Malawi og Uganda
Foto: Københavns Universitet

At involvere sig i et kapacitetsopbygningsprojekt betyder, at man involverer sig i et tværnationalt Erasmus+-samarbejde mellem videregående uddannelsesinstitutioner i EU-programlande og partnerlande uden for EU. Formålet med et kapacitetsopbygningsprojekt er at støtte modernisering af og kvalitet i videregående uddannelse i projektets partnerlande.

Københavns Universitet er involveret i flere kapacitetsprojekter, og det er Carsten Nico Portefée Hjortsø, der er lektor inden for innovation og entreprenørskab på Københavns Universitet, en af drivkræfterne bag. Han har været med i flere kapacitetsopbygningsprojekter, og han har værdifulde erfaringer med, hvad det kræver.

Carsten Nico Hjortsø forklarer helt kort, hvad et kapacitetsopbygningsprojekt i Erasmus+ inden for videregående uddannelse er:

"Det er et projekt, hvor vi teamer op med nogle partnere under antagelse af, at vi har nogle kompetencer og erfaringer, som de kan have fordel af. Vi mødes, analyserer, hvad de gør og finder ud af, hvor de kan have brug for input. Præmissen er, at vi kan være med til at forbedre uddannelser i en anden kontekst – men man skal gøre det meget reflektivt, og der skal være en efterspørgsel fra ens partner."


Prøv det af som partner

Lige nu er Københavns Universitet blandt andet partner i projektet AgrGROW – Climate smart, som er ledet af HAMK – Häme University of Applied Sciences i Finland. AgrGROW-projektet ønsker at støtte ’landbrugsentreprenørskab’ i Malawi og Uganda igennem PBL (Problem Based Learning), så der kan oparbejdes nøglekompetencer i forhold til iværksætteri inden for klimaklogt landbrug.

Et af Carsten Nico Hjortsøs råd til en uddannelsesinstitution, der er interesseret i at prøve kræfter med kapacitetsopbygningsprojekter i Erasmus+, er netop at starte som partner frem for koordinator. Det giver mulighed for at snuse til aktionen og formatet uden at have det overordnede ansvar. Så kan man altid ansøge om et projekt som koordinator senere, hvis man får blod på tanden.

Et projektsamarbejde kan sagtens føre til andre projekter og længerevarende samarbejde med flere af de samme partnere. For Carsten Nico Hjortsøs vedkommende kom AgrGROW-samarbejdet i stand ved, at han blev introduceret til den finske koordinator igennem RUFORUM (et konsortie af afrikanske universiteter). Det har kastet flere samarbejder af sig og Københavns Universitet, og den finske koordinator HAMK har netop fået tilsagn fra Europa-Kommissionen om et nyt kapacitetsopbygningsprojekt sammen med RUFORUM.
Selvom der er begrænsede midler og et fortsat øget fokus på bæredygtighed, så prioriterer partnerne i projektet at mødes fysisk mindst en gang om året.

"De fysiske møder henover projektperioden er altafgørende for, hvordan det hele fungerer. Efter corona har vi lært at samarbejde online, og det går nemmere nu. Og der er tit overlap i projekterne, så alle er ikke nye i konstellationen. Men det fysiske møde gør alt nemmere i forhold til at danne relationer", uddyber Carsten Nico Hjortsø.

Forskellige typer af kapacitetsopbygningsprojekter

1. Fostering access to cooperation in higher education

Mindre projekter rettet mod videregående uddannelsesinstitutioner i partnerlande. Projekttypen skal imødekomme nye ansøgere, underrepræsenterede lande/regioner og målgrupper med færre muligheder.


2. Partnerships for transformation in higher education
Projekter rettet mod videregående uddannelsesinstitutioner i partnerlande, der forventes at være mere innovative, have et bredere fokus og en større "impact".


3. Structural reform projects

Strukturelle projekter rettet mod nationale videregående uddannelsessystemer og uddannelsespolitik i udvalgte partnerlande. Projektaktiviteter udvikler politik, styrings- og ledelsessystemer, styrker relationer mellem det videregående uddannelsessystem og øvrige aktører og fremmer internationalisering. Det er et krav, at den nationale myndighed for videregående uddannelse i partnerlandet deltager.

God projektledelse er afgørende

Carsten Nico Hjortsø har erfaret, at kapacitetsopbygningsprojekter kræver en særlig balancegang. For denne type Erasmus+-projekter handler om at opbygge kapacitet og dermed om noget, som nogle af partnerne ikke kan endnu. Et kapacitetsopbygningsprojekt fungerer bedst, når man analyserer behovene hos partnerne og implementerer med deres virkelighed for øje.

"Det er vigtigt for projektet med god projektledelse, og det skal der være et budget til. Vores metoder skal jo passe til virkeligheden, så de giver mening for dem, som skal anvende dem. Der er masser af kulturelle og praktiske barrierer".

Kapacitetsopbygningsprojekt AgrGROW i Malawi og Uganda
Foto: Københavns Universitet

Det giver næsten sig selv, at et projekt med syv forskellige partnere, herunder fra forskellige verdensdele, ikke løber af sta blen uden lidt bump på vejen. Carsten Nico Hjortsø har ikke oplevet de store udfordrin ger i AgrGROW-projektet, men fra tidligere erfaringer er han ikke i tvivl om, hvad kuren mod de fleste udfordringer er:

"Den største udfordring (i kapacitetsprojekter red.), som dog er lille indtil nu i dette projekt, er projektledelse. Det handler om løbende koordinering og at sikre sig, at vi er på bølgelængde og har samme ambitionsniveau. Det kræver ’alignment’".

Det er Carsten Nico Hjortsøs opfattelse, at projekter med mange og forskellige partnere kræver styring med en relativt hård hånd – at der er nogen ved roret, som kan tage projektledelse alvorligt. Så opnår man mest succes med sit projekt.

Hvad skal man være opmærksom på?

1) Find nogle kolleger, som synes, det vil være sjovt at engagere sig i projektet. Man skal ikke gøre det alene men som et team.

2) Sørg for at partnerskabet er velfungerende. Det skal gerne bestå af nogle med erfaring, og man skal ikke selv være projektkoordinator første gang.

3) Få afklaret inden opstart, hvem partnere er, og hvorfor de er med ombord, hvad er deres interesser og dagsordener.

4) Undervejs i projektet skal man løbende sikre sig, at man har samme forståelse for projektets omfang og fælles ambitioner.

5) Projektet og dets aktiviteter skal ikke kun passe ind i én partners kontekst. Det skal give mening for alle deltagende partnere.

Manglende forskning kan gøre det svært

For Carsten Nico Hjortsø giver det rigtig god mening at engagere sig i kapacitetsopbygningsprojekter igennem Erasmus+, og han er heller ikke i tvivl om projekternes relevans. Dog har han oplevet, at projekternes manglende forankring i forskning kan gøre det svært at motivere universiteterne til at kaste sig ud i denne slags projekter

"Kapacitetsopbygningsprojekterne har ikke en forskningsdel, og det er problematisk for universiteter, da det er det, som mange er drevet af og bliver belønnet for. Med kapacitetsopbygningsprojekter er man med til at skabe bedre systemer og uddannelser i andre lande, og det burde have både universiteternes og politikernes interesse".

Effekt både ude og hjemme

Kapacitetsopbygningsprojekterne har fokus på uddannelsesudvikling, og Carsten Nico Hjortsø oplever, at både den danske uddannelsesinstitution og de andre partnere kan mærke en effekt ved at involvere sig. For de deltagende partnere handler det om, at deres uddannelser bliver forbedret, og at underviserne får nye kompetencer.

For den danske uddannelsesinstitution har et kapacitetsopbygningsprojekt som AgrGROW den effekt, at undervisere og forskere får inspiration og øget indsigt i andre sammenhænge og uddannelseskulturer, som kan inddrages i deres egen forskning og undervisning. I dette projekt er der også mulighed for, at nogle studerende kan komme til Malawi og Uganda, hvilket der er stor interesse for blandt KU’s studerende.

Vil du vide mere om Erasmus+ kapacitetsopbygningsprojekter inden for videregående uddannelse?

Ansatte fra videregående uddannelsesinstitutioner og erhvervsskoler med Erasmus+-erfaring, som vil vide mere om kapacitetsopbygningsprojekter har mulighed for at deltage i et nordisk kontaktseminar