Gå til indhold

Om projektet

"Designing a happier student life for better learning" er et nyt internationalt rettet projekt om, hvordan vi designer et bedre studieliv. Projektet er baseret på viden og erfaringer fra amerikanske eliteuniversiteter, der arbejder med trivselsdagsordenen og har førende eksperter på området.

Flere undersøgelser viser, at trivsel har en stor betydning for studerendes uddannelse og generelle succes. Desværre rapporterer én ud af fem danske studerende, at de føler sig stressede og én ud af ti, at de føler sig ensomme på studiet. Tallene kommer fra en nyere national undersøgelse lavet af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Ministeriet har sat fokus på denne problemstilling med et politisk mål om at forbedre trivsel for alle studerende, og ikke kun de, der selvrapporterer.

Sammen med Innovation Centre Denmark i Silicon Valley og Boston er der blevet igangsat et projekt med titlen ”Hvordan designer vi et bedre studieliv? - internationale erfaringer og kapacitetsopbygning”. Dette internationalt rettede projekt vil bringe viden og erfaringer fra flere amerikanske eliteuniversiteter, der arbejder med trivselsdagsordenen og har førende eksperter på området.

Projektet retter sig mod uddannelsesinstitutionerne og tilbyder videndeling og inspiration, som kan implementeres i en dansk sammenhæng. Forskellige aktiviteter vil indgå som en del af projektet, herunder studieture, workshops, videndeling samt publicering af forskellige cases, der sætter fokus på forskellige temaer indenfor trivselsfremme og de amerikanske erfaringer med disse.

På denne temaside kan du læse om nogle af de amerikanske initiativer og seneste forskning på området. Du kan downloade hver enkelt case, og som afslutning på projektet vil der blive offentliggjort ét samlet katalog med cases til inspiration.

Handlinger tilknyttet webside

Kontakt

Martin Etchells Vigild
Trivselsekspert
Tlf.: +45 72 31 80 78
Email: mev@ufm.dk
Benedikta Harris
Specialkonsulent
Tlf.: +45 72 31 85 54
Email: bsha@ufm.dk
Senest opdateret 25. januar 2022