Flere undersøgelser viser, at trivsel har stor betydning for studerendes læring, uddannelse og succes - i hele livet. Projektet ”Designing a Happier Student Life for Better learning” har set på, hvordan vi organiserer og skaber rammer for et bedre studieliv i videregående uddannelse, så vi kan få flere studerende til at trives endnu mere.
Projektet blev organiseret af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og Innovation Centre Denmark (Boston og Silicon Valley) i tæt samarbejde med de videregående uddannelsesinstitutioner og studenterorganisationerne i Danmark.
Det handler bl.a. om, hvordan vi skaber bedre fysiske, psykiske og sociale læringsrum på institutionerne, hvordan vi modtager de studerende og får dem til at høre til på uddannelsen, og hvordan vi bruger viden om mental sundhed i pædagogikken og undervisningen ved at fokusere på konkrete trivselsfremmende aspekter, som f.eks. mening, mestring og fællesskab.
Der er etableret kontakt til førende amerikanske eksperter og fremtrædende uddannelsesinstitutioner på både øst- og vestkysten i USA, som arbejder med trivselsdagsordenen. Viden og inspiration er gjort tilgængelig og hentet til Danmark, og der er etableret personlige samarbejder mellem videregående uddannelse og forskningsmiljøer i Danmark og USA. Endelig har projektet bidraget til at forstærke og opbygge netværk på tværs af sektoren for videregående uddannelse i Danmark, som er aktivt engageret med initiativer og indsatser på trivselsområdet.
Viden og inspiration fra projektet
Outlook rapport: Designing a happier student life for better learning
Projektets afsluttende rapport samler viden og resultater om, hvordan man kan styrke de studerendes trivsel og skabe de bedste forhold for akademisk læring og personlig udvikling, der varer hele livet.
Cases - inspiration fra amerikansk forskning
En række cases giver inspiration til trivselsfremmende indsatser i videregående uddannelse med udgangspunkt i nyeste forskning og initiativer fra USA.
De fem cases handler om:
- Trivsel på skemaet
- Positiv psykologi i klasseværelset
- Hvordan kan man gentænke de fysiske omgivelser?
- Vellykket overgang for de studerende
- Køn og diversitet: Fremme uddannelsesmæssig ligestilling