Gå til indhold

Alicia Lazzaroni

Når studielektor Alicia Lazzaroni underviser i arkitektur, former hun lige så meget tænkning som bygninger. De studerende på Arkitektskolen Aarhus møder hos hende et fælles laboratorium, hvor alt kan undersøges, og hvor spørgsmålene er lige så vigtige som resultaterne.

Tekst: Charlotte Koldbye | Foto og video: Kristoffer Juel Poulsen 

Med en master fra Spanien og erfaring fra Singapore og Thailand bærer italienske Alicia Lazzaroni en international ekspertise med sig, der gennemsyrer hendes blik for kompleksitet og mangfoldighed. Hun underviser i dag, som den underviser hun selv havde ønsket at møde: nysgerrig, åben, kritisk og empatisk.

Jeg forsøger at være den underviser, jeg selv syntes kunne mangle: en, der sætter de studerende i centrum. Jeg forsøger at støtte de studerende på vores fælles opdagelsesrejse til erkendelse.

Hendes undervisning tager udgangspunkt i at vende op og ned på den pædagogiske trekant, og i stedet for at dele ud af sin viden sætter hun de studerende til at samle viden ind, så de bliver centrum for læringsprocessen. Alicia ser sig selv i en støttende rolle i denne undersøgelsesrejse, hun guider de studerende, som styrer roret i ukendte vande. Som arkitekt skal man navigere i et uhyre komplekst farvand, og risiko er ikke noget, man undgår. Derfor træner hun de studerende til at stille de vigtige spørgsmål og favne at turde fejle.

Alicia Lazzaroni underviser de studerende i at forstå, hvordan arkitektur påvirker verden, derved former hun den tænkning, der skal bygge fremtidens bygninger. Hun skaber porøse øvelser, åbne formater, hvor nytænkning og refleksion kan sive ind. Disse har ingen facitliste, men masser af rum til at eksperimentere. Bygninger er aldrig bare bygninger. De påvirker økosystemer, mennesker, dyr og landskaber før, under og efter deres tilblivelse. Det ansvar indskriver hun i undervisningen. Materialevalg, livscyklus, biodiversitet og energiforbrug bliver etiske dimensioner, som de studerende også skal tage stilling til.

Hvert år er undervisningen ny. Verden ændrer sig, og det gør de studerende også. Alicia Lazzaroni mener, at stoffet derfor også er nødt til at være relevant og samtidsnært.

I hendes undervisning er det tydeligt, at arkitektur ikke bare er æstetik, men dybt politisk og økologisk forbundet med verden omkring os. Det gælder i hendes anvendelse af formater som Entangled Maps, hvor digitale modeller og personlige erfaringer kobles for at vise arkitekturens mange lag. Og det gælder i projekter som Fire Day, hvor studerende tester biogene materialers brændbarhed sammen med ingeniører og fagfolk.

Alicia Lazzaroni insisterer på tværfaglighed. Hendes studerende arbejder derfor med biologer, antropologer og entreprenører, fordi virkeligheden kræver flere sprog og flere blikke. Det gør hendes undervisning til en praksis i samarbejde, forhandling og erkendelse, og på denne måde forbereder hun de studerende til arbejdet som arkitekt.

Alicia Lazzaroni

Titel: Studielektor på Arkitektskolen Aarhus

Fagområde: Underviser og forsker i arkitektur og design

Født i Sanremo, Italien. Bor i Aarhus

Kontaktoplysninger: al@aarch.dk

Ved brug af fotos og tekst skal følgende krediteres:
Foto: Kristoffer Juel Poulsen | Tekst: Charlotte Koldbye

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 25. september 2025