Gå til indhold

Prismodtagere 2025

Dygtige undervisere arbejder hver dag for at skabe gode rammer for de studerendes læring. Med Undervisningsprisen hyldes inspirerende undervisere på de videregående uddannelsesinstitutioner.

De syv modtagere af Undervisningsprisen er eksempler på undervisere, der har ydet en exceptionel indsats til at danne et stærkt undervisningsmiljø og bidraget til god undervisning. Mød prismodtagerne hér.


Alicia Lazzaroni - Arkitektskolen Aarhus

Alicia Lazzaroni, modtager af Undervisningsprisen 2025Når studielektor Alicia Lazzaroni underviser i arkitektur, former hun lige så meget tænkning som bygninger. De studerende på Arkitektskolen Aarhus møder hos hende et fælles laboratorium, hvor alt kan undersøges, og hvor spørgsmålene er lige så vigtige som resultaterne.

 

 


Henrik Juul Larsen - UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Henrik Juul Larsen, modtager af Undervisningsprisen 2025I lektor Henrik Juul Larsens timer er det ikke usædvanligt, at de studerende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole løber stafet for at repetere økonomisk teori. Eller at de kridter modeller og begreber direkte på asfalten på havnefronten i Odense. Faglighed kan findes i mange former..

 

 


Kim Duus Thøisen - Erhvervsakademi SydVest

Kim Duus Thøisen, modtager af Undervisningsprisen 2024Lektor Kim Duus Thøisen kalder sig selv et legebarn, og det er netop legen, nysgerrigheden og det konkrete, han bruger som brændstof, når han underviser i design og medier på Erhvervsakademi SydVest. Hans tilgang er legende. Han anstrenger sig for at gøre stoffet nærværende og håndgribeligt.

 

 


Nenia Zenana - Københavns Universitet

Nenia Zenana, modtager af Undervisningsprisen 2025Nenia Zenana er studielektor og koordinator for praksisundervisningen på Musikvidenskab på KU. Hun underviser kommende musikformidlere i klaver, brugsklaver, hørelære og korsang. Hun møder sine studerende med åbenhed og forventning. Som mennesker fulde af spørgsmål, erkendelser og muligheder.

 

  


Thomas Haahr - Teknika

Thomas Haahr, modtager af Undervisningsprisen 2025Adjunkt Thomas Haahr veksler mellem klassisk tavleundervisning og praktiske laboratorieøvelser, hvor der er plads til at eksperimentere og begå fejl, når han underviser på Teknika. Undervisningen skal spejle virkeligheden. Den kobling er essentiel, for teori og praksis hænger uløseligt sammen.

 

 


Ulricha Larsen - Professionshøjskolen Absalon

Ulricha Larsen, modtager af Undervisningsprisen 2025For adjunkt Ulricha Larsen er læring ikke en lineær proces, men en relationel. Hun insisterer på at forstå de mennesker, hun underviser på Professionshøjskolen Absalon. Hun tror ikke på, at motivation kan skabes udefra, den kommer af sig selv, hvis undervisningen giver mening og føles relevant.

 

 


Ulrich Krühne - Danmarks Tekniske Universitet

Ulrich, Krühne modtager af Undervisningsprisen 2025Professor Ulrich Krühnes undervisning på DTU er lige så teknisk avanceret som den er pædagogisk gennemtænkt. Han bruger blandt andet AI-generede rollespil, chatbots, og han kombinerer programmering med teori, så de studerende kun kan kode løsningen, hvis de virkelig har forstået problemet.

 

 


        Handlinger tilknyttet webside

        Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
        Senest opdateret 25. september 2025