Gå til indhold

Ulrich Krühne

Professor Ulrich Krühnes undervisning på DTU er lige så teknisk avanceret som den er pædagogisk gennemtænkt. Han bruger blandt andet AI-generede rollespil, chatbots, og han kombinerer programmering med teori, så de studerende kun kan kode løsningen, hvis de virkelig har forstået problemet.

Tekst: Charlotte Koldbye | Foto og video: Kristoffer Juel Poulsen 

Ulrich Krühne har undervist, siden han selv var studerende, og det mærkes. Erfaringen sidder i kroppen, og det gør nysgerrigheden også. Han underviser bl.a. i kemiteknik og fluid dynamics, som er emner, der kræver præcision, metode og overblik, men han arbejder mindst lige så meget med relationer, formidling og motivation.

Ulrich Krühne går ikke kun forrest teknologisk. Han praktiserer åbenhed, og har de studerende brug for sidste års eksamenssæt for at føle sig trygge, så får de det. Han anser undervisning som en gensidigt bindende kontrakt, hvor han forpligter sig til at levere god undervisning, og de studerende forpligter sig til at anstrenge sig for at lære.

Ulrich Krühne har blik for forskellighed. Han ved, at ikke alle studerende lærer bedst gennem tekster og forelæsninger. Derfor tilpasser han sin undervisning og finder alternative veje, hvis det er dét, der skal til. En YouTube-video, en alternativ øvelse, en anden måde at se stoffet på. Han differentierer, fordi han ved, at adgang til læring ikke er ens for alle.

De studerendes evaluering ser Ulrich Krühne som et vigtigt værktøj til forbedring. Hvor feedback er en mulighed for at finjustere, forbedre og eksperimentere. Selv en forbedring på én procent har værdi. Det kan altid blive bedre. Undervisning skal derfor hele tiden tilpasses, justeres og forbedres for at give de studerende de bedste muligheder for læring.

For mig handler undervisning om at skabe et rum, hvor det er trygt at lære og tilladt at fejle. Som forsker ved jeg, at fejl er en nødvendig del af forskningen. De studerende er nødt til at lære at stille spørgsmål, finde fejlkilder og være kritiske, både over for andres og deres egen praksis.

Ulrich Krühne forener forskning, teknologi og undervisning i en praksis, der både er ambitiøs og tilgængelig. Han skaber undervisning, hvor de studerende får mulighed for at forstå i dybden, øve sig i virkeligheden og lære i fællesskab.

Ulrich Krühne

Titel: Professor på DTU Kemiteknik, Danmarks Tekniske Universitet

Fagområde: Kobling af strømningsmekanik (fluid dynamics) med reaktionsteknik

Studieleder på diplomingeniøruddannelserne Kemi- og Bioteknik og Kemiteknik samt studielektor på International Business

Født i Berlin, Tyskland. Har boet 29 år i Danmark på Vesterbro, har både dansk og tysk statsborgerskab

Kontaktoplysninger: ulkr@kt.dtu.dk

Ved brug af fotos og tekst skal følgende krediteres:
Foto: Kristoffer Juel Poulsen | Tekst: Charlotte Koldbye

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 24. september 2025