Gå til indhold

Thomas Haahr

Adjunkt Thomas Haahr veksler mellem klassisk tavleundervisning og praktiske laboratorieøvelser, hvor der er plads til at eksperimentere og begå fejl, når han underviser på Teknika. Undervisningen skal spejle virkeligheden. Den kobling er essentiel, for teori og praksis hænger uløseligt sammen.

Tekst: Charlotte Koldbye | Foto og video: Kristoffer Juel Poulsen 

Med en baggrund som elektriker, akademiuddannelse i elinstallation, fag i projektledelse og entreprisestyring samt diplomuddannelser i erhvervspædagogik og stærkstrømsteknologi har Thomas Haahr arbejdet sig hele vejen frem til det, han kalder “den rette elektriske hylde” i rollen som underviser på maskinmesteruddannelsen på Teknika. Det er her, hans passion for faget elektroteknik og hans glæde ved at arbejde med mennesker forenes. Han brænder for at give de studerende de bedst mulige forudsætninger for at lykkes både fagligt og menneskeligt.

Thomas Haahr er særligt optaget af, at de studerende skal mestre det elektrotekniske grundlag, hvor matematiske færdigheder og forståelsen af fysikken er en nødvendighed i faget. Det kræver undervisningsdifferentiering, fordi ikke alle kommer med samme forudsætninger. Men alle skal have mulighed for at opnå forståelsen. Derfor bruger han tid på at identificere, hvor den enkelte er, og tilpasser sin undervisning derefter.

Thomas Haahr stiller store, men realistiske krav til sine studerende. Uddannelsen er krævende, og det ved de studerende. De arbejder struktureret både alene og i grupper, og han prioriterer også konflikthåndtering i det omfang, det er nødvendigt i undervisningen, idet de studerende i fremtiden skal fungere i komplekse samarbejdsrelationer. Faglig kunnen og menneskelig forståelse skal følges ad.

Jeg vil de studerende, og sætter mig i deres sted, når jeg forbereder mig, og når jeg underviser. Det handler om mennesker, ansvar og virkelighedsnær faglighed. De skal forstå, hvad der står på spil, når man som maskinmester skal træffe beslutninger i komplekse tekniske miljøer.

Han peger selv på det faglige og kollegiale fællesskab som en vigtig grund til, at undervisningen lykkes. Sammen med sine dygtige kolleger sparrer Thomas Haahr om både indhold og metoder. Det giver plads til fordybelse, idéudveksling og udvikling, og han er overbevist om, at det løfter kvaliteten af undervisningen.

Også fritiden bruger han på at fordybe sig i elektronik og teknologiske muligheder – ikke fordi han skal, men fordi han ikke kan lade være. Han er optaget af, hvordan nye teknologier som kunstig intelligens kommer til at spille en rolle for de studerende, og han ønsker at klæde dem godt på til en fremtid, hvor viden og kritisk sans bliver afgørende.

Thomas Haahr er overbevist om, at engagement smitter, og at man som underviser gør en forskel, når man møder sine studerende i øjenhøjde med forventninger, faglighed og varme.

Thomas Haahr

Titel: Adjunkt på Teknika

Fagområde: Elektroteknik

Født i Helsingør, bor i Lyngby

Kontaktoplysninger: tho.haahr@gmail.com 

Ved brug af fotos og tekst skal følgende krediteres:
Foto: Kristoffer Juel Poulsen | Tekst: Charlotte Koldbye

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 24. september 2025