Uddannelsesinstitutioner får manual for vurdering af udenlandske uddannelser
Hvordan bedømmer man, om en udenlandsk eksamen kan sidestilles med en dansk? Hvordan tjekker man ansøgernes dokumenter uden at gøre sagsbehandlingen tung og langsommelig?
Det er nogle af de spørgsmål, man kan finde svar på i den nye europæiske manual “The European Recognition Manual for Higher Education Institutions”, også kaldet EAR HEI.
Formålet med manualen er at understøtte uddannelsesinstitutionerne i at praktisere ”rimelig og fleksibel anerkendelse” af udenlandske eksaminer og studieperioder. For, som det påpeges i forordet: ”Fair anerkendelse betragtes i dag som en hjørnesten for internationaliseringen af de videregående uddannelser og for studentermobiliteten.”
Både for praktikere og for ledere
Manualen er rettet mod uddannelsesinstitutionernes arbejde med at optage studerende med udenlandske gymnasiale eksaminer og med at meritvurdere studieperioder gennemført i udlandet. Den udmønter en fleksibel tilgang til anerkendelse, hvor det centrale spørgsmål er, om den studerende er rustet til at gennemføre den påtænkte uddannelse.
Det er tanken, at institutionernes medarbejdere kan benytte manualen, uanset om de har større eller mindre erfaring med udenlandske uddannelser. Manualen kan nemlig både anvendes som opslagsværk og som indføring i vurderingsarbejdets grundbegreber. Teksten er suppleret med trin for trin-diagrammer og konkrete eksempler på god praksis.
Samtidig henvender manualen sig også til ledelsesniveauet med anbefalinger om institutionens overordnede rammer og praksis for anerkendelse. Det anbefales blandt andet at inddrage anerkendelsesprocedurerne i institutionens interne og eksterne kvalitetssikring.
Redskab i Bologna-processen
Den nye manual er en institutionsrettet udgave af en generel anerkendelsesmanual, hvis brug i april 2012 blev anbefalet af ministerkonferencen i det Europæiske Område for Videregående Uddannelse i Bukarest, også kaldet Bologna-processen.
Manualen bygger på Lissabonkonventionens principper og er udarbejdet i regi af NARIC – EU’s netværk for anerkendelse inden for videregående uddannelse. Styrelsen for Videregående Uddannelser deltager i projektet sammen med seks andre NARIC-kontorer. Blandt deltagerne er også European University Association (EUA) og andre repræsentanter for uddannelsessektoren.
Hent manualen her:
Læs mere
- For uddannelsesinstitutioner om anerkendelse – Vurderingsredskaber og -tilbud fra Styrelsen for Videregående Uddannelser
- Lissabonkonventionen – International aftale om gensidig anerkendelse, der gælder inden for videregående uddannelse i Europa og en række lande uden for Europa
- NARIC- og ENIC-netværkene – De europæiske netværk for anerkendelse under EU henholdsvis UNESCO og Europarådet
- European Area of Recognition Project – Hjemmeside for projektet bag anerkendelsesmanualen
Kontakt
Handlinger tilknyttet webside