Gå til indhold

Fælles ansvar for uddannelse til fremtidens arbejdsmarked

28. april 2016
Repræsentanter fra hele den videregående uddannelsessektor er samlet til Uddannelsesmødet 2016 for at debattere kvalitet og relevans i uddannelserne. Første dag handlede især om omstillingsparathed til skiftende krav fra et arbejdsmarked i hastig udvikling.

Uddannelse er det fundament fremtiden bygges på. Det var det klare budskab til forsamlingen fra uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs, da hun den 28. april bød velkommen til Uddannelsesmødet 2016.

Uddannelserne skal være skruet sammen, så de studerende læser på fuld tid og lærer så meget som muligt. Samtidig lovede ministeren at drøfte udkast til nyt bevillingssystem med sektoren, inden den endelige model lægges fast.

Forsamlingen består af repræsentanter fra hele det videregående uddannelsesområde. Torsdag og fredag er de samlet i Kolding for at diskutere kvalitet og relevans i de videregående uddannelser og bedre match mellem uddannelse og job.

Uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs bød velkommen til Uddannelsesmødet 2016 med en opfordring til sammen at skabe bedre match mellem uddannelse og job.
Uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs bød velkommen til Uddannelsesmødet 2016 med en opfordring til sammen at skabe bedre match mellem uddannelse og job.
 

Debatten afspejlede, at der foregår rigtigt meget på uddannelsesstederne, og at de kan hente inspiration hos hinanden til at skabe højere faglighed, kvalitet, studieintensitet og mindre frafald.

- Der skal skrues op for kvaliteten og relevansen på de videregående uddannelser. Vi har brug for en tættere kobling mellem uddannelse og arbejdsmarked. Det er vigtigt, at vi nu stopper op og i fællesskab får justeret retningen, så vi skaber balance. Og det er vigtigt, at vi løfter opgaven sammen, sagde Ulla Tørnæs.

Efterspørgsel ændrer sig

Minister for børn og undervisning Ellen Trane Nørby fulgte op og opfordrede til at se uddannelse som et samlet forløb helt fra de tidlige år.

Dagens internationale inspiration kom fra professor Harriet Wallberg fra Karolinska Instituttet, Stockholm, og chef for universitetskanslerämbetet.

Hun fortalte om status, trends og tendenser i den videregående uddannelsessektor i Norden, og understregede blandt andet også, at uddannelserne og de studerende skal være parate til at imødekomme de løbende krav fra et samfund i hurtig udvikling. Om 20 år vil der ikke længere være efterspørgsel på mange af de professioner, vi kender i dag.

Ministeren og oplægsholderne modtog mange spørgsmål fra forsamlingen. Her fra rektor på Københavns Universitet Ralf Hemmingsen.
Ministeren og oplægsholderne modtog mange spørgsmål fra forsamlingen. Her fra rektor på Københavns Universitet Ralf Hemmingsen.

Deltagerne blev inddelt i grupper, hvor de diskuterede centrale kvalitetsudfordringer som faglighed, studerendes motivation og indsats, studieintensitet og frafald.
Deltagerne blev inddelt i grupper, hvor de diskuterede centrale kvalitetsudfordringer som faglighed, studerendes motivation og indsats, studieintensitet og frafald.
 

Handlinger tilknyttet webside