- Ordlista / Miniordbog (nederst på siden)
- RESUMÉ / Svenska (nederst på siden)
- RESUME / Dansk (nederst på siden)
Hvis det skal være motiverende at flytte sig over grænserne for at tilegne sig ny viden, er der et åbenbart behov for, at de kvalifikationer, der erhverves i udlandet, anerkendes, når man kommer hjem. Unge, der tager til udlandet for at uddanne sig, skal ikke straffes, når de vender tilbage, ved at skulle tage tilsvarende fag for at komme videre i det nationale uddannelsessystem eller på det nationale arbejdsmarked.
På samme måde har samfundet en stor interesse i, at alle udlændinge – både de, der kommer hertil specifikt med uddannelse for øje, og de, fx flygtninge, der af andre grunde kommer til landet – får de bedste betingelser for at bruge deres medbragte kvalifikationer direkte i samfundet. Det skaber de bedste betingelser for vellykket integration af den enkelte og de bedste betingelser for vækst i samfundet.
Det er derfor afgørende, at vejlederne er klædt på til at vejlede unge og andre om anerkendelse af udenlandske uddannelser.
Særlige udfordringer for vejlederne
Personer med kvalifikationer fra udlandet stiller særlige krav til vejlederne. Det kan være vanskeligt at gennemskue, hvad en uddannelse fra et fjerntliggende universitet indeholder, og hvilken uddannelse den kan sammenlignes med i den nationale uddannelsesstruktur.
Behovene for vejledning hos de enkelte kan være meget forskellige, og det kræver stor fleksibilitet af vejlederne at kunne imødekomme de mange behov. Nogle vil have behov for øget hjælp til at skabe kontakt til arbejdsgivere eller uddannelsesinstitutioner. Nogle kan have brug for hjælp til at skaffe en personlig anbefaling, og andre kan have behov for, at vejlederne hjælper med at forklare en kommende arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution om de kvalifikationer, som de allerede har erhvervet i udlandet. Vejledernes opgave er stor og kræver en god portion fleksibilitet. Der er hjælp at hente for vejlederne hos CIRIUS og Högskoleverket til løsningen af opgaven med anerkendelse af udenlandske uddannelser.
Vurdering af udenlandske uddannelser i Danmark
Alle med en udenlandsk uddannelse kan få en vurdering af uddannelsen af CIRIUS, der er Undervisningsministeriets styrelse for internationalisering af uddannelser.
En formel afklaring af de medbragte kvalifikationer er første skridt frem mod en effektiv vejledning af den enkelte om fremtidige uddannelses- eller erhvervsmuligheder.
CIRIUS foretager vurderinger for indvandrere, flygtninge, vandrende arbejdstagere fra de andre EU- og EØS-lande og for danskere, der har taget en uddannelse i udlandet. Det er oftest indehaveren af den udenlandske uddannelse, der selv henvender sig for at få vurderet sin uddannelse, men vurderingen kan også foretages for myndigheder, arbejdsgivere og andre, der har en interesse i vurderingen.
Hvad vurderer CIRIUS?
Når CIRIUS vurderer en udenlandsk uddannelse, tages der udgangspunkt i en sammenligning af de slutkompetencer, der opnås i henholdsvis den udenlandske uddannelse og en tilsvarende dansk uddannelse. Det åbner mulighed for anerkendelse af, at meget forskellige uddannelsesforløb kan føre frem til opnåelse af samme slutkompetence.
Udgangspunktet for vurderingerne er, at en udenlandsk uddannelse anerkendes fuldt ud, medmindre der kan påvises væsentlige forskelle mellem den kvalifikation, der opnås i den udenlandske og den danske uddannelse. Vurderingen fra CIRIUS indeholder en beskrivelse af, hvilket niveau den udenlandske uddannelse svarer til i den danske uddannelsesstruktur, fx en bachelorgrad.
Hvad kan vurderingen bruges til?
Langt de fleste, der ansøger CIRIUS om en vurdering af deres udenlandske uddannelse, oplyser, at de ønsker vurderingen med henblik på jobsøgning og andre formål, der knytter sig til beskæftigelse på det danske arbejdsmarked. I sådanne tilfælde tjener vurderingen hovedsagelig som vejledende information til hjælp for de jobsøgende og for arbejdsgiverne.
I andre tilfælde er vurderingen fra CIRIUS bindende. Det gælder i forhold til uddannelsesinstitutioners afgørelse af, om en uddannelse fra udlandet er adgangsgivende i forbindelse med optagelse på en dansk uddannelse. Det samme gælder for arbejdsløshedskassers afgørelse om optagelse og offentlige myndigheders afgørelser om ansættelse.
I praksis betyder det, at hvis CIRIUS har vurderet, at en udenlandsk uddannelse i niveau svarer til fx en dansk bachelorgrad i økonomi, kan en uddannelsesinstitution, en arbejdsløshedskasse eller en offentlig myndighed ikke afvise en ansøger med henvisning til, at den pågældendes uddannelse ikke har et niveau, der svarer til en dansk bachelorgrad i økonomi.
Både uddannelsesinstitutioner, arbejdsløshedskasser og offentlige myndigheder har imidlertid mulighed for at inddrage andre hensyn i afgørelsen om optagelse og ansættelse. Fx kan en uddannelsesinstitution stille specifikke adgangskrav, der gælder såvel studerende med en dansk eksamen som studerende med en udenlandsk adgangsgivende eksamen. Det kan fx være krav om et bestemt niveau i særlige fag eller krav til det samlede karaktergennemsnit.
Læs mere om CIRIUS' arbejde med anerkendelse af udenlandske uddannelser på www.ciriusonline.dk/anerkendelse.
Særlige erhvervsområder
En række erhverv, fx læge, tandlæge, sygeplejerske, folkeskolelærer og gymnasielærer, er lovregulerede. Det betyder, at der kræves en autorisation eller anden offentlig godkendelse for at få ret til udøvelse af erhvervet. Hvis man ønsker at beskæftige sig med et lovreguleret erhverv i Danmark, er det ikke nok at få en vurdering fra CIRIUS af de medbragte udenlandske uddannelseskvalifikationer, men CIRIUS kan hjælpe med vejledning om, hvilken dansk offentlig myndighed, der er kompetent til at tage stilling til anerkendelse af udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer inden for de enkelte lovregulerede erhverv.
CIRIUS er den kompetente offentlige myndighed, der kan godkende udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer til erhvervet som folkeskolelærer, gymnasielærer og lærer ved en erhvervsgymnasial uddannelse.
Bedömning av utländsk utbildning i Sverige
Högskoleverket bedömer avslutade utländska högskoleutbildningar. Ett viktigt syfte med denna verksamhet är att bidra till en ökad integration av invandrade akademiker på den svenska arbetsmarknaden, men tjänsten är också till för de svenskfödda som har läst sin utbildning i ett annat land och återvänder till Sverige.
Bedömingar med hänvisning till arbetssökande
En person som har tagit sin examen i ett annat land kan efter ansökan få sin utbildning bedömd av Högskoleverket. Bedömningsutlåtandet som verket utfärdar beskriver vilken svensk examensnivå den utländska examen motsvarar, inklusive inriktning i förekommande fall. Utlåtandet är inget juridiskt bindande beslut utan ska fungera som en vägledning vid arbetssökning för den sökande och för potentiella arbetsgivare. Högskoleverket kan också stödja arbetsgivare direkt som behöver hjälp med att bedöma en utländsk utbildning.
Bedömningar med hänvisning till högskoleutbildning
Om en person vill få sin utländska utbildning bedömd för antagning till och tillgodoräknande för vidare studier ska den sökande inte vända sig till Högskoleverket utan till det universitet eller den högskola som han eller hon vill studera vid. Det är lärosätet som då gör bedömningen och fattar beslut om antagning och eventuellt tillgodoräknande av tidigare studier. Högskoleverket har här en viktig funktion att fungera som expertstöd för universitet och högskolor.
Lärare och andra reglerade yrken
Personer med en utländsk lärarutbildning kan ansöka till Högskoleverket, som är behörig myndighet för läraryrket, om att få ett behörighetsbevis. För att kunna få en anställning utan tidsbegränsning som lärare i svensk skola måste man vara behörig. Det blir man antingen genom att erhålla en svensk lärarexamen eller genom att få ett behörighetsbevis. Detta bevis har således samma formella status som en motsvarande svensk lärarexamen. En behörighetsprövning kostar 600 kronor.
Högskoleverket bedömer, utöver lärarutbildningar, inte utbildningar som leder till yrken som kräver auktorisation, legitimation eller motsvarande i Sverige, så kallade reglerade yrken. Dessa utbildningar bedöms av den behöriga myndigheten för respektive yrke. En lista på dessa finns på Högskoleverkets hemsida. Högskoleverket bedömer inte heller delar av utbildningar eller utbildningar som är kortare än två år.
Vägledare inom olika verksamheter är alltid välkomna att vända sig till Högskoleverkets avdelning för bedömning av utländsk utbildning för frågor om erkännande och bedömning av utländska utbildningar.
Läs mer om Högskoleverkets arbete med att bedöma utländska utbildningar och att pröva behörighet för lärare med utländsk lärarutbildning på www.hsv.se/utlandsk.
Anerkendelse i praksis er mere end formel anerkendelse af en udenlandsk uddannelse
I nogle tilfælde kan en vurdering fra CIRIUS eller Högskoleverket være det, der åbner dørene for videre uddannelse eller arbejde i Danmark eller Sverige.
I andre tilfælde vil anerkendelse af et niveau for en udenlandsk uddannelse ikke være den afgørende faktor for, hvorvidt en udlænding får et job eller mulighed for videre uddannelse i Sverige eller Danmark. Der er mange supplerende faktorer, der spiller en væsentlig rolle i praksis. Mangelfulde sprogfærdigheder, manglende relevant erhvervserfaring eller manglende opdatering af en fuldt anerkendt ældre udenlandsk uddannelse er nogle af de konkrete barrierer, der kan vise sig svære at overkomme for udlændinge, som ønsker at benytte deres medbragte uddannelse.
I sådanne tilfælde må man som vejleder tage andre værktøjer i brug, herunder de muligheder, der er for at tilrettelægge forløb for realkompetenceafklaring eller vejlede om behovet for anden opkvalificering, fx gennem virksomhedspraktik og sprogundervisning.
- Få mere at vide om anerkendelse af realkompetence i Danmark
- Få mere af vide om anerkendelse af realkompetence i Sverige
Om forfatterne
Anne Stærk er uddannet cand.jur. fra Århus Universitet (1998), Master of Laws (LL.M) in Comparative Law, University of San Diego (2002). Indtil foråret 2008 kontorchef i CIRIUS med ansvar for blandt andet arbejdet med anerkendelse af udenlandske uddannelser. Tidligere beskæftiget med udlændinge- og integrationspolitik i Indenrigsministeriet og i integrationsministeriet. Området varetages nu af Bente Olsen.
E-mail: bo@iu.dk
Lars Petersson har en kandidatexamen från Samhällsvetarlinjen med internationell inriktning vid Högskolan i Växjö från 1992. Han har arbetat på Högskoleverket sedan 1995, med kvalitetsutvärdering och övergripande strategiska frågor. Sedan 2004 är han chef för Avdelningen för bedömning av utländsk utbildning.
E-post: lars.petersson@hsv.se
Ordlista / Miniordbog
DANSK / SVENSKA
- Adgangs- / Tillträdes
- Erhverv / Yrke
- Forskellige / Olika
- Henholdsvis / Respektive
- Kilde / Källa
- Opgave / Uppgift
- Ophold / Vistelse
- Pågældendes / Ifrågavarande
- Viden / Kunskap
SVENSKA / DANSK
- Bedömningsutlåtandet / Bedømmelsesudtalelsen
- Behörighetsbevis / Tildeling af undervisningskompetence/autorisationsbevis
- Högskoleutbildningar / Videregående uddannelser
- Inriktning / Specialeretninger
- Lärosätet / Uddannelsesstedet
- Utbildning / Uddannelse
- Yrke / Erhverv
RESUMÉ / Svenska
Det är viktigt att kvalifikationer som man har förvärvat utomlands erkänns, så att alla i samhället, oavsett hur man har tillgodogjort sig kvalifikationerna, får de bästa förutsättningarna för att kunna bidra med det de kan. Därför är det viktigt att vägledare har kännedom om möjligheterna för erkännanden av utländska utbildningar.
I denna artikel beskriver Anne Stærk och Lars Petersson hur CIRIUS i Danmark och Högskoleverket i Sverige arbetar med värdering av utländska utbildningar och hur de två organisationerna kan vara behjälpliga med ytterligare information till vägledare som behöver mer kunskap på detta område. Artikeln är delvis skriven på danska och delvis på svenska.
RESUME / Dansk
Det er vigtigt, at kvalifikationer erhvervet i udlandet anerkendes, sådan at alle i samfundet – uanset hvor man har tilegnet sig sine kvalifikationer – får de bedste muligheder for at bidrage med det, de kan. Derfor er det vigtigt, at vejledere har kendskab til mulighederne for anerkendelse af udenlandske uddannelser.
I denne artikel beskriver Anne Stærk og Lars Petersson, hvordan CIRIUS i Danmark og Högskoleverket i Sverige arbejder med vurdering af udenlandske uddannelser, og hvordan de to organisationer kan være behjælpelige med yderligere information til vejledere med behov for mere viden på området. Artiklen er skrevet delvist på dansk og delvist på svensk.