Analyse om “entrepreneurship and start-up activities at Indian higher education institutions”
: 978-87-93151-88-8
: 2016
Innovationscentret i New Delhi har udarbejdet en analyse der giver en introduktion til den iværksætterånd og de start-up-miljøer, der eksisterer på de indiske videregående uddannelsesinstitutioner.
Analysen konkluderer, at Indien i stigende grad besidder den know-how, der kræves for at blive en mere innovationsdrevet økonomi. Iværksætteri og start-ups i Indien er ikke kun vokset i antal og geografisk spredning. Det er også lykkedes at få skabt en dynamisk portefølje af støttemuligheder for at fremme entreprenørskab, at få udviklet innovationsmiljøer samt at skabe arbejdspladser. Indien er således godt på vej til at opbygge sin helt egen udgave af Silicon Valley.
Indien er på nuværende tidspunkt verdens tredjestørste start-up miljø med over 800 nye virksomheder hvert år. Rammebetingelserne for nye virksomheder har ændret sig markant. Siden 2010 har start-ups i Indien modtaget mere end 2,9 milliarder USD i støtte fra et voksende antal venturekapitalfonde, væksthuse, business angels og private investorer.
Selv om de unge i Indien har bedre muligheder for at lykkes med nye, innovative idéer og forretningsmodeller end nogensinde, viser interview med ledere af indiske innovationsmiljøer dog, at der findes en række udfordringer i forhold til at understøtte den fortsatte udvikling af de indiske start-up miljøer. Dette skyldes primært herskende sociale konventioner vedrørende uddannelse og karrierevalg og de generelle vanskeligheder, der kan eksistere ved at drive forretning i Indien.
Innovationscentrets analyse består af tre dele:
- En introduktion til iværksætteri og start-up-miljøer på indiske videregående uddannelsesinstitutioner og det økosystem de eksisterer i.
- En præsentation af institutioner, der er blevet identificeret som værende særlig relevante - enten på grund af deres arbejde med entreprenørskab og start-ups eller deres interesse i forhold til at fremme emnet.
- En række interviews med centrale informanter fra institutioner, der er blevet udvalgt på baggrund af den indledende analyse.
Formålet med analysen er at inspirere danske videregående uddannelsesinstitutioner og virksomheder i forhold til de muligheder, som Indien tilbyder på området. Analysen giver et overblik over de mest relevante institutioner i det indiske landskab og er en nem indgang i forhold til at følge op på en interesse for iværksætteri i Indien.
Udgivelsen er kun på engelsk.
Handlinger tilknyttet webside