Ansøgninger
Institutionerne kan ansøge om ændringer i eksisterede uddannelser digitalt til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen på mailadressen kot@ufm.dk. Der er én årlig frist for ansøgninger. Fristen er 15. september.
Ansøgning om ændringer af eksisterende uddannelser skal ske med brug af følgende skemaer. Skemaer opdateres årligt i maj:
- Ændring til en eksisterende uddannelses navn og/eller den titel, dimittenden har retten til at anvende (bachelor- og kandidatuddannelser på universiteterne samt kunstneriske bachelor- og kandidatuddannelser) (word)
- Sammenlægning af eksisterende uddannelser uden prækvalifikation (word)
- Nedlæggelse af uddannelse (word)
- Skift af uddannelsessprog fra fremmedsprog til dansk (word)
- Ændring i evt. maksimumrammer for optag fastsat af institutionen selv (word)
- Ændring i normeret studietid (word)
- Ændring af specifikke adgangskrav og/eller adgangsprøve (word)
- Ændring af karakterkrav (word)
- Ændring af sprogkrav (word)
- Ændring i adgang med relevant erhvervsuddannelse (word)
- Bekendtgørelsesændringer til adgangsbekendtgørelser (word)
- Læs mere om ændringer af tekniske og merkantile erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
Ansøgninger bliver behandlet så ændringerne, såfremt de kan imødekommes, bliver gældende fra optagelsen det følgende år. Relevante emner medtages i Optagelse.dk 1. februar i det kommende år.