Gå til indhold

Forsøgs- og udviklingsprojekt: Digital understøttelse af arbejdsformer på videregående VEU (Erhvervsakademi Aarhus og Aarhus Maskinmesterskole)

Projektet udvikler VVEU-uddannelsernes videngrundlag og opkvalificerer VVEU-undervisere til at inddrage digitale arbejdsformer og værktøjer i undervisningen. Projektet afsluttes i 2021.

Forsøgs- og udviklingsprojektet retter blikket mod arbejdsformerne i fag inden for videregående VEU. Aarhus Maskinmesterskole (AAMS) og Erhvervsakademi Aarhus (EAAA) arbejder i dag sammen om bl.a. udbud af AU-uddannelser. Institutioner skal arbejde med potentialet i at opbygge erfaringsbaserede digitale kompetencer hos VVEU-studerende, uanset om de arbejder inden for det tekniske, merkantile eller helt andre fagområder. Projektet udvikler VVEU-uddannelsernes videngrundlag og opkvalificerer VVEU-undervisere til at inddrage digitale arbejdsformer og værktøjer i undervisningen. Det tilfører VVEU-studerende generiske digitale kompetencer og baner en overskuelig vej for især SMV'er til at tage hul på den digitale omstilling.

Projektet peger ind i forskellige brancher og jobfunktioner, idet underviserne i projektet kommer fra AU i kommunikation og formidling, AU i Automation og Drift samt Diplomuddannelsen i salg og markedsføring.

I projektet vil der bl.a. være feltbesøg i relevante undervisere blandt VVEU-underviserne, udarbejdelse af underviserpakke samt formidling af projektets erfaringer til det regionale erhvervsliv.

Med projektet forventes det at skabe et løft i digitalt kompetenceniveau hos kursister og undervisere. Udbredelse inden for AAMS og EAAA vil have en betydelig effekt med i alt cirka 4.800 studerende på institutionernes AU- og diplomuddannelser.  Det er ligeledes målet, at erfaringerne med projektet kan udbredes til hele uddannelsessektoren.

Projektet gennemføres i samarbejde med Teknisk Landsforbund og VUC Erhverv Aarhus. Projektet forventes afsluttet medio 2021.

Kontakt

Torsten Asmund Sørensen
Specialkonsulent
Tlf.: 72318625
Email: toso@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024