Gå til indhold

Forsøgs- og udviklingsprojekt: Problembaseret personlig kompetenceudvikling til teknologi og digitalisering (UCL og UCN)

UCN og UCL's ønsker med projektet at udvikle virksomheders digitale forretning og øge medarbejderes jobsikkerhed gennem udvikling og træning af digitale kompetencer. De tager udgangspunkt i metoden "Learning Factory". Projektet afsluttes i 2021.

Industri 4.0 skaber, på tværs af brancher og fagområder, generelt udfordringer der kræver kompetencer til: kompleks problemløsning, kritisk tænkning og kreativitet.

Det er relativt uproblematisk at rekruttere til kurser, der konkret relaterer sig til virksomhedens forretningsudvikling, og som effektivt understøtter omstilling og omsætning af ny viden om teknologi og digitalisering. Men typisk må medarbejderne først se det store 4.0 billede og forstå hvorfor det er vigtigt på det personlige plan, at kunne dokumentere og træne sine personlige formelle kompetencer.

Det er problematisk med formel kompetenceudvikling at ”ramme” den enkelte medarbejders personlige employability og dermed fremme jobsikkerhed gennem det dokumenterede kompetenceniveau. Vores indsatser skal derfor gå på to ben – udvikling af virksomhedens digitale forretning og udvikling af medarbejderens jobsikkerhed gennem dokumenteret udvikling og træning af digitale kompetencer.

Med Learning Factory (LF) (Abele, E., Metternich, J., & Tisch, M. (2019). Learning factories: concepts, guidelines, best-practice examples) som metode, vil UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og University College Nordjylland (UCN) i samarbejde med GTS'ere og private/offentlige virksomheder og brancheforeninger designe udvikling og sammenhæng mellem virksomhedens digitale forretning og sikring af den enkelte medarbejders dokumenterede formelle kompetencer. Projektet skal munde ud i følgende leverancer:

  • Beskrivelse af 4 – 10 ECTS-moduler/AU-kvalifikationsramme 5 og fagligt baseret på industri 4.0
  • Specifikt udbud af 4 moduler med undervisnings- og tilrettelæggelsesformen ”Learning factory” med deltagelse af 40 virksomheder og 80 medarbejdere
  • Generisk modelbeskrivelse af ”Learning Factory” som tilrettelæggelsesform

Uddannelsesinstitutionerne VIA og KEA bidrager med sparring på den løbende reflektion og tilpasning af LF konceptet. Teknologisk Institut bidrager med det store industri 4.0 billede med teknologi safari for industri 4.0 teknologier i opstarten. Dansk Industri understøtter med identificering og formulering af konkrete udfordringer i forhold til kompetenceudvikling til fremtidens kvalificerede arbejdskraft.

Kontakt

Torsten Asmund Sørensen
Specialkonsulent
Tlf.: 72318625
Email: toso@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. oktober 2024