Kompetenceudviklingsforløbet skal bestå af to dele: et fagspecifik kursus for fagprofessionelle og et online kursus for pårørende. Begge dele udvikles på baggrund af en samskabende undersøgelsesproces. Projektet organiseres i et samarbejde mellem Professionshøjskolen Absalon, Autisme Center Vestsjælland (ACV), MOCH A/S og Socialpædagogernes Landsforening (SL).
Formålet med projektet er:
-
At skabe forøget indsigt i de forskellige arenaer og forståelser, som pårørende og fagprofessionelle står i som grundlag for samarbejde
-
At bidrage med metoder og indsigter, der øger ligeværd mellem de samarbejdende parter frem for et samarbejde, der blot er baseret på informationsstrømme.
-
At udvikle fagprofessionelle kompetencer, der kan kvalificere samarbejdet med pårørende, og skabe et samarbejdsmiljø, der direkte bidrager til borgeres trivsel og udvikling.
- At skabe samarbejde på nye digitale platforme.
Projektet løber fra januar 2019 til december 2020. Projektets aktiviteter er organiseret i to faser:
- Undersøgelsesfase: Afdækker borgers, pårørendes og fagprofessionelles behov rettet mod det gode samarbejde samt afdækker principper og dimensioner for det gode samarbejde. Derudover indsamles der eksempler på, når samarbejdet lykkes mhp. at afdække mønstre og indikatorer for samarbejde, der lykkes. I denne fase indgår workshops, bearbejdning og analyse samt fremlæggelse og kvalificering.
- Udvikling og implementeringsfase: Udvikling af de 2 kursusformater foretages på baggrund af den erfaring og viden, der er generet af undersøgelsesfasen samt af eksisterende viden og forskning på området. Denne fase inkluderer implementering og evaluering, hvortil der nedsættes en følgegruppe.