Gå til indhold

Nye digitale teknologier - mellem uddannelse og erhvervsliv

Kombinationen af to nye, digitale teknologier – online arbejdsformer, der accelererede under COVID-19 pandemien, og letanvendelig generativ kunstig intelligens (KI) – udfordrer arbejdslivets og uddannelsesverdenens indretning.

Den samlede erhvervsakademisektor i Danmark står midt i disse omvæltninger, fordi deres uddannelsesarbejde er så tæt forbundet med erhvervslivets praksisser.

Projektet, der udføres af erhvervsakademierne som samlet sektor, søger at kvalificerer en række spørgsmål, der tager udgangspunkt i, hvilken effekt de to teknologier har på erhvervsakademiernes og deres samarbejdspartneres aktiviteter.

  1. Hvordan er erhvervslivet og arbejdslivet i forandring?
  2. Hvordan er underviserrollen i forandring?
  3. Hvilke ændringer er nødvendige og ønskelige i studieordninger og eksamen?
  4. Hvordan leder man klasserum og vidensmedarbejdere?
  5. Hvordan sikrer vi tillid og samhørighed i uddannelsessituationer?
  6. Hvad er de studerendes forventninger til vores formåen?

Projektets arbejde skal munde ud i et generelt kompetenceløft af undervisere i brugen af AI og virtuelle undervisningsformer, samt forstå praksiseffekten af de nye teknologier, herunder nye udprøvningsformer.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 03. januar 2024