Gå til indhold

Professionshøjskolen Absalon i samarbejde med flere eksterne aktører: Multimodale scenarier i de pædagogiske diplomuddannelser (MUSC-projektet)

Formålet med projektet er at udvikle og afprøve multimodale scenarier rettet mod obligatoriske moduler på henholdsvis den pædagogiske (PD) og erhvervspædagogiske (DEP) diplomuddannelse.]

På både den pædagogiske (PD) og erhvervspædagogiske (DEP) diplomuddannelse er der obligatoriske moduler, der handler om videnskabsteori, undersøgelsesmetoder og didaktik. Interne evalueringer af modulerne peger på, at de studerende oplever dem som svære at relatere til en pædagogisk praksis, og flere studerende giver udtryk for, at modulerne er vanskelige at komme igennem.

Med henblik på at styrke fleksibiliteten, praksiskoblingen - og dermed de studerendes aktivitetsniveau og udbytte på pædagogiske efter- og videreuddannelser - udvikles og afprøves der i projektet multimodale scenarier rettet mod obligatoriske moduler på hhv. PD og DEP.

Multimodale scenarier består af:

  1. Et hybridformat, der øger fleksibiliteten og mulighederne for interaktion og dialog gennem flere kombinations muligheder af online og on-campusaktivitet for de studerende.
  2. Scenariedidaktisk undervisning, der baserer sig på virkelighedsnære problemstillinger fra arbejdspladsens hverdag, hvortil de studerende skal udvikle konkrete løsninger.
  3. Multimodale læringsressourcer, hvor scenarierne bygges op omkring forskellige interaktive modaliteter. Eksempelvis 360 graders-optagelser, videoer, billeder og tekst i interaktive formater.

Projektet løber over fem år og forventes afsluttet i 2024.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 16. august 2022