Gå til indhold

Udvikling af undervisningsmateriale om brug af data i professionsudøvelsen (KP)

Projektet er et tværfagligt samarbejde mellem Videreuddannelsesområdet på Københavns Professionshøjskole (KP) og Center for Digital Velfærd på IT-Universitetet i København (ITU), der hhv. er forankret i forskning og undervisning i professioners arbejde og digitalisering i den offentlige sektor.

I Ledelseskommissionens rapport fremgår det, at forvaltninger har en ”særlig forpligtelse” til at arbejde med data for at bidrage med viden om effekter af velfærdsydelser og ”præsentere dem for det borgernære driftsniveau med henblik på refleksion over, hvad der kan gøres for at forbedre resultaterne for borgerne.” For at indfri dette potentiale er det afgørende, at ledere og professionelle på sundheds- og ældreområdet har kompetencerne til at anvende data på måder, der understøtter professionsudøvelsen. Voksen- og efteruddannelsesområdet spiller her en central rolle i forhold til at opbygge kommuners kapacitet til at arbejde med data ved at udbyde undervisningsforløb, der forbinder teoretiske perspektiver med praksis i kommunale forvaltninger.

Det konkrete samarbejde består i at udarbejde undervisningsmateriale, der kan anvendes i undervisningsforløb på både KP’s videreuddannelser og ITU’s kandidatuddannelser. Undervisningsmaterialet skal indgå i udbud på VVEU, og dermed bidrager projektet til at udvikle de efterspurgte kompetencer inden for datahåndtering blandt ledere og professionelle i den offentlige sektor. Samarbejdet er etableret i en forventning om, at de to FoU-miljøer kan berige hinanden i et projekt om professioners anvendelse af data i sundhedssektoren.

I projektet inddrages Center for Sundhed og Ældre i Hvidovre Kommune i et samarbejde om to konkrete indsatser, hvor der arbejdes med data i det professionelle arbejde, der dels handler om sygeplejerskers brug af data i arbejdet med diabetespatienter og om brug af data på demensområdet. Undersøgelser af de to indsatser baseres på interview med ledere og medarbejdere i Center for Sundhed og Ældre samt på tekstanalyser af styringsdokumenter, arbejdsgangbeskrivelser og digitale systemer. På baggrund af undersøgelserne udvikles to fyldige undervisningscases, som skal være omdrejningspunkt i casebaserede undervisningsforløb, hvor de studerende foretager dybdegående analyser af virkelighedstro og praksisnære problemstillinger.

Kontakt

Torsten Asmund Sørensen
Specialkonsulent
Tlf.: 72318625
Email: toso@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024