Vi har spurgt de syv prismodtagere om, hvad der er deres drivkraft i undervisningen, og hvordan de skaber fremragende undervisning.
Claus Brabrand - IT-Universitetet
Datalogi skal ikke kun være for dem, der altid har programmeret i garagen. Derfor er det lektor på IT-Universitetet Claus Brabrands mission at lade sin begejstring for faget smitte af på mange forskellige typer af studerende.
Knud Erik Christensen - UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Lærere skal rustes fagligt, men de skal også kunne lede et klasseværelse og skabe trivsel blandt børnene. Derfor lader Knud Erik Christensen sine lærerstuderende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole få så stor berøring med rigtige skoleklasser som muligt.
Per Hessellund - Aarhus Maskinmesterskole
Den gode underviser tør godt blive upopulær, mener underviser på Aarhus Maskinmesterskole Per Hessellund. Det er lykkedes ham at skabe fjernundervisning, der skaber nærvær som almindelig fremmødeundervisning.
Luise Theil Kuhn - Danmarks Tekniske Universitet
De studerende skal lære at turde fejle. Derfor er lektor ved DTU Energi Luise Theil Kuhn ikke bange for at skubbe dem ud af deres komfortzone.
Thomas William Lee - Arkitektskolen Aarhus
Alle arkitektstuderende har deres egen vej ind i faget. Studieadjunkt på Arkitektskolen Aarhus Thomas William Lee ser mest af alt sin rolle som vejleder og er meget bevidst om, at alle svarene ikke ligger hos ham.
Vibeke Røn Noer - VIA University College
Sygeplejersker skal give menneskeligt nærvær. Derfor skal uddannelsen også skabe rum til svære samtaler og følelser, mener lektor og forskningsleder på VIA University College, Vibeke Røn Noer.
Per Reeslev - Cphbusiness
Man skal stå ud af sengen og glæde sig til at gå på arbejde. Sådan har adjunkt på Cphbusiness Per Reeslev det fortsat efter 40 år som underviser. Derfor er hans undervisning sprudlende og fuld af energi.