Gå til indhold

Aarhus Kommune: Luftfotos når Kommunen har brug for dem

Har måger eller duer bygget reder på tagene af kommunale ejendomme? Hvilke træer og buske vokser i naturområder? Hvordan vil udsigten være fra et kommende boligbyggeri? En drone giver Aarhus Kommune svarene.

En nyindkøbt drone løser hurtigt og fleksibelt en række opgaver, som Aarhus Kommune hidtil har klaret ved at købe flyfotografering.

”Det dyre ved flyfotografering er jo startprisen, så vi forsøgte altid at pulje mange opgaver ved hver flyvning. Dermed kunne det ikke undgås, at vi bestilte optagelser, som senere viste sig overflødige. Med vores nye drone fotograferer vi kun det, vi har brug for. Vi kan beslutte os i dag og have billederne i morgen,” siger landinspektør Peter Schack Madsen, leder af Aarhus Kommunes drone-team.

Hvilke træer og buske vokser i naturområder? Aarhus Kommune har anskaffet egen drone, som blandt andet bruges til at skaffe dokumentation i forbindelse med aktuelle projekter for naturgenopretning.
Hvilke træer og buske vokser i naturområder? Aarhus Kommune har anskaffet egen drone, som blandt andet bruges til at skaffe dokumentation i forbindelse med aktuelle projekter for naturgenopretning.

 De tre medlemmer af teamet har alle gennemgået den nødvendige uddannelse, der er forudsætningen for at flyve i byområder mv.

”En drone er jo den moderne udgave af en lift eller et stillads, der kan tage dig op i højden. Mange opgaver vedrører inspektion af kommunale bygninger, infrastruktur og naturområder. Desuden forventer vi at benytte dronen ganske meget i forbindelse med salg af kommunale grunde. Vores tilgang er at høste de lavt hængende frugter først i form af rimeligt simple opgaver, hvor der er et stort volumen,” forklarer Peter Schack Madsen.

Ambitionerne rækker dog videre. ”Eksempelvis vil man på sigt kunne foretage punktvis opdatering af kommunens 3D bymodel, ligesom ajourføring af grundkort, højdemodel og ortofotos er realistiske opgaver.”

Han kan ikke sætte beløb på, hvor meget kommunen sparer ved at skifte teknologi. ”Vi har ikke lavet en egentlig business case. Dronen har kostet ca. 20.000 kr. inklusive batterier mv. Hertil kommer et beløb i samme størrelsesorden til driftshåndbog og uddannelse. Så anskaffelsen er relativt overskuelig. Det dyre er mandetimerne, men de var svære at vurdere på forhånd. Vi besluttede simpelthen, at ”nu gør vi det””.

Med andre ord er det vigtigste motiv at få større fleksibilitet i løsningen af opgaverne, fordi man kan handle hurtigt. Eventuelle økonomiske besparelser vil være en sidegevinst.

”Optagelserne er ikke i biograffilm-kvalitet, men kameraet er nu overraskende godt. Samtidig er dronen udstyret med GPS, kompas og et gyro-system, som holder kameraet vandret også under drej og blæst mv. Billederne har ikke helt samme kvalitet som flyfotos, men det kompenseres der for, fordi du typisk kan flyve dronen meget tættere på motivet og dermed alligevel få rigtig høj opløsning. Alt i alt er vi fint tilfredse med kvaliteten,” siger Peter Schack Madsen.

Aarhus Kommune deltager i øvrigt i samarbejdet GeoMidt, som omfatter 19 kommuner i Region Midtjylland. GeoMidt har en arbejdsgruppe om droner. Arbejdsgruppen er kommet med en række anbefalinger til de kommuner, der overvejer at investere i en drone.

”Det er meget nyttigt at udveksle erfaringer. Der er mange spørgsmål for eksempel omkring lovgivning, ansvarsforsikring, driftshåndbøger og uddannelse samt konkret opgaveløsning, hvor vi kan lære af hinanden, så hver kommune ikke behøver at opfinde den dybe tallerken selv.”

 

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 11. juni 2019