Med tiden vil en stadig større del af Danmarks jernbanenet komme til at ligge i digital form i Banedanmarks computere. Projektering i 3D gør det muligt at forebygge fejl som for eksempel, at der bliver for lidt frirum mellem togene og undersiden af broer og viadukter.
Samtidig bliver det lettere at beregne de mængder af jord og grus, som skal håndteres ved anlægsarbejder.
Projektet, der kaldes Fremtidens Digitale Jernbane, har åbnet et nyt arbejdsområde for de firmaer, der opererer droner.
”Økonomien er det vigtigste argument for at bruge droner. Vi bruger rigtig mange penge på landopmålinger i dag,” siger projektleder Andreas Christoffer Lund, Anlæg & Fornyelse, Banedanmark.
”Men faktisk kan dronerne også give os højere kvalitet. Hvor landmåleren flytter sig 20 meter for hver ny opmåling, kan dronen tage mange flere målinger, for eksempel én for hver 5 centimeter. Det kan oversættes til, at man ender med en væsentlig mere nøjagtig 3D model af landskabet.”
Ilddåben for dronerne fandt sted ved projekteringen af den nye jernbane, som Banedanmark anlægger mellem København og Ringsted over Køge. Jernbanen bliver den første i Danmark, som kan betjene højhastighedstog, dvs. hastigheder op til 250 km/t. Den ventes indviet i 2018.
Nu er turen kommet til projekteringen af en række fornyelsesprojekter. Aktuelt benyttes en drone på strækningen Klampenborg-Helsingør (”Kystbanen”). Den 37 km lange strækning skal renoveres i 2017.
Banedanmark opererer ikke dronerne selv, men sender opgaverne i udbud efter behov. På Kystbanen har landinspektørfirmaet LE34 vundet opgaven. Virksomheden har valgt at benytte en fastvinget drone. Fastvingede droner er lettere og kan dermed flyve længere per tur i forhold til de helikopterlignende droner.
Dronen overflyver strækningen seks gange som ekstra sikkerhed for, at målingerne er korrekte. Alligevel har det i startfasen drillet med at få data i tilstrækkelig høj kvalitet, oplyser Andreas Christoffer Lund:
”Opmålingen af Kystbanen er noget mere kompliceret i forhold til København- Ringsted. Lange strækninger af den nye bane til Ringsted anlægges på tidligere marker, hvor sikkerhedskravene til anvendelse af droner er mindre. Så heldige er vi ikke på Kystbanen, hvor der er strenge krav til sikkerheden. Det betyder blandt andet, at vi generelt er nødt til at holde dronens vægt under 1,5 kg. Det sætter begrænsninger på, hvilket udstyr vi kan flyve med den.”
Projektlederen er dog ikke i tvivl om, at der vil komme flere droneopmålinger:
”Vi skal arbejde mere med 3D-modeller i fremtiden, og da droner er væsentligt billigere end både landopmålinger og opmålinger, er det noget, vi fortsat vil satse på.”