Uddannelse gør os klogere og dygtigere. Det styrker sammenhængskraften, gør os beslutningsdygtige og er en fundamental del af vores demokrati. Derfor skal vi investere i uddannelse og et uddannelsessystem, der sender os klogere og stærkere ind i fremtiden.
Over en årrække har der været en faldende søgning på uddannelserne på velfærdsområdet, samtidig med at for få gennemfører deres uddannelse. Mange studerende og nyuddannede oplever også en svær overgang fra studie til arbejdsliv.
Regeringen vil derfor tage hånd om de uløste udfordringer på professions- og erhvervsrettede uddannelser ved blandt andet at skabe mere attraktive uddannelsesforløb, der imødekommer studerende med forskellige studieforudsætninger og nye muligheder for efter- og videreuddannelse.
De studerende skal have flere undervisningstimer på mindre hold, hvor der er tid til vejledning og feedback. Samtidig skal uddannelserne være tættere koblet til praksis, så de studerende klædes bedre på til den virkelighed, de går i møde.
Flere internationale studerende skal imødekomme de rekrutteringsudfordringer som en del virksomheder oplever, særligt på STEM-området (naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik).
Med "Forberedt på fremtiden VI: Professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser til fremtiden" ønsker regeringen at investere i højere kvalitet, friere rammer på uddannelsesinstitutionerne og nye fleksible uddannelsesveje, der gør det muligt at uddanne sig gennem hele livet.
Læs mere
- Læs 'Forberedt på fremtiden VI: Professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser til fremtiden'
- Læs pressemeddelelsen 'Ny reform skal få flere til at vælge en professions- eller erhvervsrettet videregående uddannelse' fra 8. oktober 2024
En sammenhængende reformkurs
Regeringen vil samlet set investere flere midler i børn, unge og uddannelse. Reformprogrammet vil indeholde udspil, initiativer, tiltag og partnerskaber af forskellig karakter.
Formålet er at løse udfordringerne i det danske uddannelsessystem og gennemføre en fremsynet udvikling af uddannelsessystemet gennem samarbejde og inddragelse af relevante aktører.