Gå til indhold

Morten Østergaard vil give frihed til at indføre gruppeprøver

29. marts 2012
Uddannelsesministeren er klar med en model for den fremtidige regulering af prøver og eksaminer.

Regeringen vil genindføre de efterspurgte gruppeprøver. Efter en god dialogproces er uddannelsesminister Morten Østergaard klar med en model, der giver institutionerne stor frihed til at indføre prøveformen i uddannelserne.

– Der skal være sammenhæng mellem undervisning, eksamen og det arbejdsliv, de studerende møder efter endt uddannelse. Om de uddanner sig til rådgivende ingeniører eller pædagoger, skal de løse opgaver sammen med andre. Derfor skal gruppeprøver igen være en mulighed i uddannelserne. Dialogen med de studerende, aftagerne, institutionerne og censorerne har givet et solidt grundlag for at beslutte, hvilken model vi skal arbejde videre med. Helt overordnet har alle parter udtrykt tilfredshed med at slippe fri af den detailregulering, som den tidligere regering indførte med afskaffelsen af gruppeprøver, siger Morten Østergaard.

På baggrund af dialogen foreslår han en model, der giver stor grad af frihed til institutionerne. Det er hensigten, at institutionerne selv skal fastsætte rammerne for gruppeprøver i studieordningerne for de enkelte uddannelser. Det er således op til institutionerne selv at beslutte, om der for eksempel skal være loft over antallet af gruppeprøver og loft over antallet af deltagere i en gruppeprøve.

Hvis det er fastsat, at en prøve skal gennemføres ved en gruppeprøve, skal det samtidig fastsættes, om den studerende herudover har mulighed for at vælge en individuel prøve.

Fordelene ved modellen er blandt andet, at institutionerne får mulighed for at tilpasse reglerne efter de enkelte uddannelser. Med kravet om at rammerne skal fastsættes i studieordningerne, bliver det klart og gennemskueligt for de studerende, hvad der gælder for de enkelte uddannelser.

Derudover skal institutionen sikre en variation af prøveformer, og det skal fremgå af prøve- eller eksamensbeviset, om en prøve er gennemført ved individuel prøve eller gruppeprøve. Dermed bliver det gennemskueligt for aftagerne, hvordan den enkelte studerende er blevet prøvet. Der skal naturligvis altid ske en individuel bedømmelse af den studerende.

– Jeg vil give mulighed for at indføre gruppeprøver på de uddannelser og undervisningsforløb, hvor det bedst giver mening. Det er afgørende, at de studerende bedømmes individuelt og får individuelle karakterer, og det skal fremgå af eksamensbeviset, om de er bedømt ved gruppeprøve eller individuel prøve – både af hensyn til de studerende og af hensyn til aftagerne, som skal kunne stole på, at eksamensbeviset afspejler den enkeltes kompetencer, siger Morten Østergaard.

De studerende får indflydelse gennem de enkelte studienævn, der udarbejder forslag til studieordninger, og censorformandskabet skal høres over disse forslag.

Indførelsen skal følges op med en evaluering efter tre år med det formål at undersøge, om institutionerne er i stand til selv at regulere området og sikre, at der også ved gruppeprøver foretages en reel individuel bedømmelse af de studerende.

Modellen vil nu blive indarbejdet i eksamensbekendtgørelserne for de videregående uddannelser. Herefter igangsættes en høring over udkastene, hvor de nye rammeregler er indarbejdet. Efter høringen tager uddannelsesministeren endelig beslutning om, hvordan reglerne skal udformes.


For yderligere oplysninger, kontakt:

Pressesekretær Ingeborg Nielsen, tlf. 2211 0200.

Handlinger tilknyttet webside