Gå til indhold

Erhvervs- og Vækstministeriet - Turisme

Forslag til Forskningstemaer - FORSK2025

Indspil til FORSK2025: Turisme

1. Resumé

Nationalt og lokalt er turismen i fokus som et erhvervsområde, der skal medvirke til at skabe vækst og udvikling i hele Danmark. Der er i den sammenhæng behov for forskningsbaseret viden om turismens udvikling, innovationsfaktorer og samfundsmæssige effekter, der gør det muligt for turismens aktører at navigere bedre i forhold til at skabe innovation og vækst.

2. Samfundsudfordringer og/eller muligheder

Turismen har i de sidste mange år været et erhvervsområde i rivende international vækst. Danmark har oplevet sin del af væksten, dels i hovedstadsområdet via tiltrækning af storby- og erhvervsturister, men især gennem udlejning af feriehuse til ferieturister i de danske kystområder. Turismens vækst kombineret med udfasning/ nedgang i landbrug, fiskeri og de traditionelle fremstillingserhverv, har positioneret turismen som en stadig mere central udviklingsfaktor, som der politisk og erhvervsmæssigt stilles store forventninger til, især i mange af de såkaldte udkantsområder.

En række år med stagnation og nedgang i den danske kystturisme har imidlertid vist, at væksten ikke sker pr. automatik, men at der er behov for til stadighed at udvikle og målrette turismetilbuddene i relation til den internationale efterspørgsel. Denne udviklingsindsats kræver en kvalificeret viden om efterspørgslen, driverne i efterspørgselsudviklingen og de innovations- og vækstmuligheder, som udviklingen giver dansk turisme.

3. Forskningsbehov

Udviklingen har vist, at de seneste 50 års velfærdsudvikling kombineret med udvikling inden for transport og IKT har været meget væsentlige drivere for turismens vækst. Det vurderes, at en række af de megatrends, som er fremhævet og beskrevet af OECD, vil få en tilsvarende virkning og betydning for turismens fremtidige udvikling og vækst.

To af de megatrends, som umiddelbart vurderes, at få stor effekt på turismen, er demografiudviklingen med det stigende antal ældre, hvor dansk turisme frem til i dag har haft et stort fokus på børnefamilier samt digitaliseringen, der fortsat vil skabe helt nye måder, at producere, distribuere, markedsføre og forbruge turisme på. En 3. trend med mere langsigtede konsekvenser, er de forventede klimaændringer, som vil ændre det danske landskab og skabe nye kyst- og ferieområder som følge af vandstandsstigninger, men som også vil kunne gøre fx Danmark til en ny sol-destination som følge af temperaturstigninger. Det vil være af stor betydning for de private og offentlige turismeaktører, at de i højere grad kan navigere på et forskningsbaseret grundlag i forbindelse med igangsættelse af langsigtede udviklingsinitiativer.

4. Danske forudsætninger

I den seneste 10-15 år er der opstået en række forskningsmiljøer på Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, RUC og CBS med en erklæret målsætning om turisme som forskningsområde. Der er endvidere etableret et formelt turismeforskernetværk på tværs af de ovennævnte institutioner., der fungerer som fælles talerør og kontaktflade til turismeerhverv, organisationer og myndigheder. Innovationsfonden har i 2016 med en specifik investeringsstrategi prioriteret turisme som et særligt indsatsområde for fonden i 2016-18. Med de ovennævnte initiativer, er der skabt en platform for en fremtidig styrket dansk forskning på turismeområdet.

5. Mål, effekt og perspektiver

Der skal skabes:

  • Viden om de trends og forhold, der influerer på turismens udvikling og som sætter turismeerhvervet bedre i stand til at navigere i forhold til at skabe innovation og vækst.
  • Viden om turismens samfundsmæssige effekter, der skaber grundlag for at skabe vækst og udvikling i hele Danmark

6. Kontaktperson

Niels-Henrik Larsen nla@evm.dk, tlf.: 91337238.

7. Forslagets prioritering

Prioritet nr. 3

 



 

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024