Evaluering af 7-trins-skalaen
Rapporten er en samlet afrapportering på evalueringen af 7-trins-skalaen udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut for Uddannelses- og Forskningsministeriet og Undervisningsministeriet
:
20. januar 2019
: 978-87-7182-243-4
: Danmarks Evalueringsinstitut
: 2019
: 103
: 978-87-7182-243-4
: Danmarks Evalueringsinstitut
: 2019
: 103
Denne rapport sammenfatter resultaterne af evalueringen af 7-trins-skalaen, som blev igangsat af regeringen i maj 2017.
Evalueringen har belyst følgende fem evalueringsspørgsmål:
- Hvordan har karaktergivningen udviklet sig siden implementering af 7-trins-skalaen, herunder om der har været karakterinflation?
- Anvendes skalaen, som den var tænkt af Karakterkommissionen, og er kommissionens krav til en moderne skala fortsat aktuelle?
- Hvad betyder skalaens karakterspring og karakteren -3 for karaktergivningen?
- Er der tilstrækkelige muligheder for at identificere særligt dygtige studerende og belønne den ekstraordinære præstation?
- Er skalaen internationalt anvendelig?
Evalueringens resultater er frembragt på grundlag af en række indsamlinger af data om, hvordan skalaen bruges og opleves. Datagrundlaget er opsamlet og beskrevet i større detalje i bilag og tabelrapporter til evalueringen samt i baggrundsrapporten med Kvantitativ kortlægning og analyse af karaktergivningen efter 7-trins-skalaen.
- Bilag 1 – Ledernes perspektiv
- Bilag 2 – Bedømmernes perspektiv
- Bilag 3 – Perspektiv fra internationale medarbejdere og udrejsende studerende
- Baggrundsrapport for evalueringen af 7-trins-skalaen – Kvantitativ kortlægning og analyse af karaktergivningen efter 7-trins-skalaen
- Læs her for en detaljeret opsummering af tabelrapporterne bag evalueringen af 7-trins-skalaen
Kontakt
Linea Lindberg Andreassen
Specialkonsulent
Tlf.:
+45 72 31 83 01
Email:
lla@ufm.dk
Handlinger tilknyttet webside
Senest opdateret
21. januar 2019