I januar 2018 nedsatte Uddannelses- og Forskningsministeriet et ekspertpanel til at hjælpe med at udvikle den måling, der blev til Læringsbarometer. Eksperterne blev udvalgt med udgangspunkt i deres faglige viden om spørgeskemabaserede måleinstrumenter, uddannelseskvalitet og uddannelsestilrettelæggelse bredt inden for den videregående uddannelsessektor.
Ekspertpanelet afholdte fem møder, hvor de bl.a. diskuterede internationale spørgeskemakoncepter til inspiration, gav faglige input til de konkrete spørgsmålsformuleringer og justeriner, så de kan fungere på tværs af de danske videregående uddannelser. Ekspertpanelet anbefalede enstemmigt det finsk udviklede spørgeskemakoncept "LEARN" som udgangspunkt for målingen.
Ekspertpanelet bestod af fem danske eksperter inden for uddannelseskvalitet, spørgeskema og akkreditering. Efter valget af det finske spørgeskemakoncept LEARN blev den finske professor og forsker bag konceptet, Anna Parpala, tilknyttet ekspertpanelet.
Eksperterne:
Kim Jesper Herrmann, Tidl. lektor, Center for Undervisning og Læring, Aarhus Universitet-BSS
Jørgen Thorslund, Selvstændig, tidligere prorektor og forskningsdirektør University College Lillebælt, tidl. Forskningschef UCC
Kirsten Ringgaard, Lektor og videnschef, Cphbusiness
Jørgen Goul Andersen, Professor, Aalborg Universitet, Institut for Statskundskab, Centre for Comparative Welfare Studies
Steffen Westergård Andersen, Områdechef for universiteter og kunstneriske institutioner, Danmarks Akkrediteringsinstitution
Anna Parpala, Professor, University of Helsinki, Department of Education, Centre for University Teaching and Learning