De strukturelle indikatorer opdateres årligt og indgår i Europa-Kommissionens årlige analyse af, hvordan uddannelsessystemerne udvikler sig i EU. De strukturelle indikatorer i 2023 består af syv rapporter, der måler udviklingen inden for 45 indikatorer på tværs af syv uddannelsespolitiske områder. De syv rapporter undersøger:
- Adgang og kvalitet i dagtilbud, herunder egenbetaling, pladsgaranti og det pædagogiske personales uddannelse
- Tiltag der fremmer tværfaglig undervisning og inddragelse af elever i skolens beslutningsprocesser
- Tiltag der understøtter udviklingen af digitale kompetencer
- Tiltag der understøtter fastholdelse af elever i uddannelsessystemet
- Tiltag der fremmer inklusion og adgang til uddannelse for alle uanset baggrund
- Tiltag der adresserer mangel på lærere
- Tiltag der adresserer ligestilling og fremmer optagelse af underrepræsenterede grupper inden for videregående uddannelse
De syv rapporter viser blandt andet, at:
- Over halvdelen af uddannelsessystemerne har pladsgaranti i dagtilbud.
- Størstedelen af uddannelsessystemerne kræver, at eleverne deltager i skolens beslutningsprocesser.
- I over halvdelen af uddannelsessystemerne er det obligatorisk at undervise eleverne digitale kompetencer fra 1. klasse.
- Generelt tilbydes lærere undervisning i at håndtere spørgsmål relateret til fastholdelse af elever i uddannelsessystemet, såsom undervisning af elever med forskellige baggrunde.
- I mere end halvdelen af uddannelsessystemerne er det ikke påkrævet, at videregående uddannelsesinstitutioner tilbyder deres ansatte undervisning i inklusion og diversitet.
- 32 uddannelsessystemer har tiltag, der adresserer generel mangel på lærere, mens 23 uddannelsessystemer har tiltag, der adresserer mangel på lærere inden for specifikke fag, ofte inden for sprogfag og STEM-fag.
- Omkring halvdelen af uddannelsessystemerne har en ligestillingsstrategi og over halvdelen har en strategi til at øge underrepræsenterede gruppers deltagelse i videregående uddannelse.