Gå til indhold

Rapport: Strukturelle indikatorer for uddannelsessystemer i Europa i 2023

Eurydices syv rapporter undersøger 45 strukturelle indikatorer på tværs af uddannelsespolitiske områder i 38 europæiske uddannelsessystemer i 2023.

De strukturelle indikatorer opdateres årligt og indgår i Europa-Kommissionens årlige analyse af, hvordan uddannelsessystemerne udvikler sig i EU. De strukturelle indikatorer i 2023 består af syv rapporter, der måler udviklingen inden for 45 indikatorer på tværs af syv uddannelsespolitiske områder. De syv rapporter undersøger:

  1. Adgang og kvalitet i dagtilbud, herunder egenbetaling, pladsgaranti og det pædagogiske personales uddannelse
  2. Tiltag der fremmer tværfaglig undervisning og inddragelse af elever i skolens beslutningsprocesser
  3. Tiltag der understøtter udviklingen af digitale kompetencer
  4. Tiltag der understøtter fastholdelse af elever i uddannelsessystemet
  5. Tiltag der fremmer inklusion og adgang til uddannelse for alle uanset baggrund
  6. Tiltag der adresserer mangel på lærere
  7. Tiltag der adresserer ligestilling og fremmer optagelse af underrepræsenterede grupper inden for videregående uddannelse

De syv rapporter viser blandt andet, at:

  • Over halvdelen af uddannelsessystemerne har pladsgaranti i dagtilbud.
  • Størstedelen af uddannelsessystemerne kræver, at eleverne deltager i skolens beslutningsprocesser.
  • I over halvdelen af uddannelsessystemerne er det obligatorisk at undervise eleverne digitale kompetencer fra 1. klasse.
  • Generelt tilbydes lærere undervisning i at håndtere spørgsmål relateret til fastholdelse af elever i uddannelsessystemet, såsom undervisning af elever med forskellige baggrunde.
  • I mere end halvdelen af uddannelsessystemerne er det ikke påkrævet, at videregående uddannelsesinstitutioner tilbyder deres ansatte undervisning i inklusion og diversitet.
  • 32 uddannelsessystemer har tiltag, der adresserer generel mangel på lærere, mens 23 uddannelsessystemer har tiltag, der adresserer mangel på lærere inden for specifikke fag, ofte inden for sprogfag og STEM-fag.
  • Omkring halvdelen af uddannelsessystemerne har en ligestillingsstrategi og over halvdelen har en strategi til at øge underrepræsenterede gruppers deltagelse i videregående uddannelse.

Kontakt

Anne Kamper
Chefkonsulent
Tlf.: 72317802
Email: anka@ufm.dk
Chili Friis-Jensen
Studentermedhjælper
Tlf.: +45 72 31 83 77
Email: chfj@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024