Gå til indhold

Rapport: Undervisningstid i Europa i 2022/2023

Eurydices rapport "Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe 2022/2023" giver et overblik over den obligatoriske undervisning og minimumstimetal for den obligatoriske undervisning på tværs af 39 uddannelsessystemer i Europa.

Rapporten viser:

  • Antallet af timer der allokeres til de fire kernefagområder: Læsning, skrivning og litteratur, Matematik, Naturfaglige fag og Samfundsfaglige fag samt
  • Forskellen på timefordelingen i de første år i grundskolen og de afsluttende år.

I 0.-6. klasse allokeres i gennemsnit omkring 25 procent af undervisningstiden til Læsning, skrivning og litteratur, mens omkring 17 procent af undervisningstiden allokeres til Matematik. I 7.-9. klasse falder undervisningstiden til Læsning, skrivning og litteratur og Matematik til fordel for andre fag.

I 7.-9. klasse allokeres i gennemsnit 15 procent af undervisningstiden til Læsning, skrivning og litteratur og mellem 10 og 16 procent til Matematik. De færre undervisningstimer går blandt andet til mere undervisning i Naturfaglige fag, hvor andelen af undervisningstimer stiger fra i gennemsnit syv procent i 0.-6. klasse til 13 procent i 7.-9. klasse.

Danmark er fortsat blandt de lande med det største antal samlede undervisningstimer.

Kontakt

Anne Kamper
Chefkonsulent
Tlf.: 72317802
Email: anka@ufm.dk
Pauline Enggaard Jakobsen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 83 26
Email: peja@ufm.dk
Chili Friis-Jensen
Studentermedhjælper
Tlf.: +45 72 31 83 77
Email: chfj@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 28. november 2024