Fang deres opmærksomhed. Væk interessen. Skab lyst til at deltage. Få dem til at handle.
Underviser i markedsføringsøkonomi Vashanth Selvadurai ”walks the talk”, når han ikke blot fortæller om men også bruger den populære AIDA-kommunikationsmodel strategisk i undervisningslokalerne på Erhvervsakademi Dania i Randers.
Målet er at nå hver enkelt studerende direkte, så viden omsættes til handling.
Det er mit ansvar at fange og fastholde målgruppen af studerende. Deres viden skal ud og virke i samfundet - det er det, jeg får min løn for. Vi uddanner dem ikke til at få et studenterbevis men til at gøre en forskel i deres arbejde. Mit job er at sikre den return on investment.
Taler til hver enkelt
Vashanth Selvadurais forældre flygtede fra borgerkrigen i Sri Lanka og kom til Danmark i 1985. Han voksede op i Herning. Her overværede han ofte med beundring sin far undervise store hold fra børnehave-niveau til 9. klasse i det sydindiske folkeslagssprog tamil.
”Min far fangede alle målgrupper, og det fascinerede mig,” husker han.
Måske var det de varme barndomsminder fra klasselokalet, der ledte Vashanth Selvadurais til selv at undervise. Først i keyboard og trommer på blandt andet VUC, og senere i 2012 på akademisk niveau efter en kandidatuddannelse i digitale medier og på baggrund af en ph.d. i strategisk kommunikation.
Altid med ambitionen om ikke at køre pensum igennem på autopilot ved tavlen, men differentiere læringen, så den rammer forskellige grupper af studerende mest spot on.
”Nogle lærer godt fælles i undervisningslokalet, mens andre fungerer bedst i grupper. En tredje gruppe arbejder helst individuelt. Kunsten er hurtigt at identificere, hvem der har brug for hvad, og målrette de forskellige læringsaktiviteter,” forklarer Vashanth Selvadurais.
På samme side
En maj-dag under vejledning i sommerens afsluttende hovedopgave sagde én af de studerende; ”Vash, vi er ikke bange for dig til eksamen. Du er jo på vores side.”
Det rørte mig. Da jeg gik på universitetet, var underviser og eksaminator næsten altid dem på den modsatte side af bordet, der prøvede at vælte én. Men åbenbart føler mine studerende, at jeg er deres medspiller, der hjælper dem positivt med at performe bedre til eksamen.
Vashanth Selvadurai indrømmer selv, at han aldrig ville været nået så langt i sin egen karriere, hvis han ikke selv havde haft gode vejledere. Derfor arbejder han med intet mindre end tre skræddersyede milepæle og gruppemøder per semesteropgave samt indsætter ofte hundredvis af kommentarer til hvert opgaveudkast.
”Det lyder meget planlagt, men det er det ikke. Man finder ud af det hen ad vejen.”
Blå bog
Navn: Vashanth Selvadurai
Titel: Adjunkt ved Erhvervsakademi Dania
Fagområde: Underviser i strategisk markedsføring
Fødested og bopæl: Født i Sri Lanka, bor i Aalborg
Kontaktoplysninger: vase@eadania.dk
Ved brug af fotos og tekst skal følgende krediteres:
Foto: Søren Kjeldgaard | Tekst: Mie Olsen