Gå til indhold

Innovationsnetværket Dansk Lyd - Digital and Creative Sound Solutions

Forslag til Forskningstemaer - FORSK2025

1. Resumé

Lyd er et afgørende indholds- oplevelses- og kommunikationselement i nye digitale medieformater. Et stigende behov foranlediget af nye teknologiske gennembrud (eksempelvis virtual og augmented reality), online streaming og sociale medieplat-forme skaber et stort potentiale for vækst.

Udfordringen er at skabe nyt indhold, produkter og services, som med udgangs-punkt i brugernes behov og kontekst, giver nye muligheder for kommunikation og interaktion, informationssøgning og berigelse af bl.a. spil, film, TV, musik, radio, sociale medier og digital streaming.

2. Samfundsudfordringer og/eller muligheder

Nye digitale medieformater kobler sig tæt op af de helt store teknologiske trends såsom Internet of Things, Big Data Analytics og Artificial Intelligens (An OECD horizon scan of megatrends and technology trends in the context of future research policy, 2016: p. 50-54).

Et konkret eksempel på et nyt medieformat, hvor det er alment anerkendt at 3D lyd løsninger er altafgørende for den endelige forbrugeroplevelse, er Virtual Reality, der længe har været på National Academy of Engineering’s liste over ”14 Grand Challenges for Engineering in the 21st Century” (Grand Challenges for Engineering, 2008: p. 42). Men først i 2016 er teknologien for alvor blevet tilgængelig for den almindelige forbruger. Markedet vurderes til at være 120 mia. USD i 2020 (Digi-Capital, Augmented/Virtual Reality Report 2016).

Udfordringen er at i gå i dybden med at forstå hvordan, og med hvilken effekt, man med lydbaserde software og hardwareløsninger kan berige helhedsoplevelsen og dermed indfri det fulde potentiale i at simulere virkeligheden på bedst mulig vis og på den mest effektive måde, så der skabes mulighed for vækst i alle led af værdikæden.

3. Forskningsbehov

Realisering af mulighederne kræver særskilt fokus på værktøjer til analyse og inter-aktion med lydens indhold, elementer, udtryk m.m., der giver brugere mulighed for at navigere i store digitale lydarkiver af musik, broadcast eller online digitale stre-ams. Et tværdisciplinært samarbejde mellem danske universiteter, videninstitutio-ner, kulturinstitutioner, den kreative branche samt danske erhvervsvirksomheder og IKT-vækstlag, er nødvendigt for at realisere potentialet og skabe systemløsnin-ger hvor indhold, form, formidling og interaktion er integreret.

Desuden er der behov for forskning i og udvikling af nye innovative digitale medie-formater såsom Virtual og Augmented Reality med særligt fokus på lyd- og IKT-teknologier kræver en yderst multidisciplinær indsats ved at koble klassiske og nye teknologiske kompetenceområder såsom Elektroakustik, Audiologi, Cognitive Science, Internet of Things, Big Data, og Artificial Intelligens til kreative kompetenceområder såsom lyddesign, spiludvikling, animation, UX design, undervisning, edutainment, m.fl.

4. Forhold vedrørende udmøntning og implementering af forskningsindsatsen

Det skal sikres at forskningsindsatsen gøres anvendelig og koordineres i samspil med teknologileverandører, indholdsproducenter og formidlere for bedre adgang til brugerne og deres behov. Dette er især vigtigt fordi den gennerelle teknologiske udvikling idenfor dette felt sker i et konstant højere og højere tempo. Ligeledes skal indsatsen foregå i tæt samarbejde med internationale interessenter såsom eksem-pelvis aktørerne bag I2C PPP initiativet og det tvær-europæiske NEM (New European Media) Initiative Network.

5. Danske forudsætninger

Danmark er anerkendt over hele verden for både forskning, uddannelse og erhverv indenfor high-end lydprodukter (se f.eks. Position Paper ICT for Sound Technology, DI ITEK 2012), film og TV, animation, banebrydende spil og spilmotorer.

6. Mål, effekt og perspektiver

Da 3D lyd er et altafgørende element i ultimative immersive Virtual og Augmented Reality oplevelser, vurderes det, at Danmark har mange af de rigtige ingredienser til at blive en central aktør i den spirende globale Virtual og Augmented Reality industri. Indsatsen vil desuden sikre både vækst i den danske IKT og lydbranche samt forbedre mulighederne for aktører inden for dansk kultureksport.

7. Kontaktperson

Jan Larsen, Professor, PhD
Direktør for Innovationsnetværket Dansk Lyd, DTU Compute
janla@dtu.dk
+45 2243 0025

8. Forslagets prioritering

Innovationsnetværket Dansk Lyd har tre strategiske indsatsområder med ligestillet innovations- og vækstpotentiale. Vi har derfor indsendt tre ligestillede indspil til denne fase af FORSK2025.



 

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 17. januar 2022