Slutrapport
Senest 60 dage efter afslutning af det faglige arbejde skal koordinator indsende en afsluttende rapport til EU. Rapporten skal både indeholde de videnskabelige resultater, samt det endelige regnskab for projektet. Slutrapporten indsendes sammen med den sidste periodiske afrapportering.
Når EU har godkendt slutrapporteringen, bliver den sidste del af EU-tilskuddet udbetalt til koordinator. Koordinator fordeler herefter tilskuddet til projektets partnere.
Dokumentationskrav efter projektet
Tilskudsmodtagere er forpligtet til at gemme al original dokumentation for alle direkte støtteberettigede omkostninger i fem år efter sidste udbetaling fra EU. Det er derfor vigtigt at gemme:
- alle originale regnskabsbilag
- ansættelseskontrakter
- fakturaer
- timeregistreringer m.m.
Det gælder alle deltagere i projektet.
Hvis en tilskudsmodtagers projektudgifter overstiger 430.000 EUR (725.000 EUR, hvis tilskudsmodtageren er forhåndsgodkendt gennem Kommissionens Systems and Process Audit, SPA) skal der afleveres en rapport (Certificate on the Financial Statement, CFS) af en uafhængig revisor sammen med slutrapporten.
Læs mere
Tre typer af EU-revision
Det er vigtigt, at EU-tilskud anvendes i henhold til kontrakten mellem tilskudsmodtager og EU. For at undgå snyd med EU-tilskud gennemfører EU tre forskellige typer af revision, hvor projektet bliver revideret på forskellige niveauer. Til alle tre typer af revision skal tilskudsmodtagere kunne fremvise dokumentation relateret til projektet.
Bemærk! Der er ikke krav om dokumentation for indirekte omkostninger.
De tre typer af EU-revision er:
1. Check
En administrativ gennemgang af forklaringerne bagved de støtteberettigede omkostninger samt fremskridt i projektet. Check foretages af Project Officer.
2. Review
En faglig evaluering af projektet foretaget af en faglig specialist på vegne af EU.
3. Audit
En reel revision af de støtteberettigede omkostninger hos udvalgte støttemodtagere. Audit foretages af et revisionsfirma på vegne af EU eller af EU selv.