Gå til indhold

Bevillinger fra Det Strategiske Forskningsråd, Programkomiteen for transport og infrastruktur, december 2011

Det Strategiske Forskningsråds Programkomite for transport og infrastruktur har i sin 2011-uddeling givet to bevillinger på i alt 30,2 mio. kr.

Bevillingerne er givet på baggrund af en tofaset ansøgningsproces, hvor der i fase 1 (prækvalifikationen) indkom 7 ansøgninger til i alt ca. 112 mio. kr. I den endelige ansøgningsfase indkom 4 ansøgninger til et beløb af ca. 67 mio. kr.

En oversigt over bevillingerne findes nedenfor.


Titel: RobustRailS - Robustness in Railway Operations, j.nr. 11-11593
Dansk titel: RobustRailS - Robusthed i jernbanedrift
Bevillingsmodtager: Professor, Ph.D. David Pisinger, DTU Management Engineering, tlf. 45 25 45 55, e-mail:

Bevilget beløb: 16,8 mio kr.
Samlet budget: 23,0 mio kr.
Periode: 2012-2015
Forskeruddannelse: 6 ph.d.'er og 3 postdocs
Partnere: DTU Transport, DTU Management, DTU Fotonik, DTU Informatik, BaneDanmark - Signalprogrammet, Bane Danmark - Teknisk Drift/Sikring, Bremen University, Fundacion Para El Fomento de la Innovation, Trafikstyrelsen, DSB S-tog, DSB

Beskrivelse: Projektet fokuserer på, hvordan jernbanetransport kan gøres mere grøn og bæredygtig. Dette kan enten ske ved at gøre den eksisterende drift mere bæredygtig gennem effektivisering af denne, eller ved at gøre driften mere rettidig, pålidelig, højfrekvent og komfortabel, så flere passagerer benytter jernbanetransport. Et nøgleord i denne sammenhæng er robusthed. Projektet vil fokusere på at forstå og implementere robuste systemer, både i et her-og-nu perspektiv, og i et 15-20 årigt perspektiv, hvor teknologidrevne ændringer i driftsbetingelser vil finde sted, bl.a. gennem fornyelse af signalsystemer og togmateriel. I her-og-nu perspektivet vil der blive arbejdet med at definere, måle og prissætte robusthed, og der vil blive udviklet metoder og systemer til at understøtte robusthed både proaktivt (hvad kan der gøres for at undgå driftsforstyrrelser) og reaktivt (hvad skal der gøres, når forstyrrelsen er indtruffet). Metoderne vil håndtere både spor, signaler, tog, og personale i forhold til robusthed. Der vil endvidere udvikles modeller for analyse af passagerstrømme, der kan validere effekten af ændringer i planer og driftsstrategi. I et langsigtet perspektiv skal samspillet mellem eksisterende systemer, ny teknologi, erfaringer mht. verificerbart korrekte IT-systemer og robust kommunikation undersøges med fokus på nytænkning og nydesign af operative systemer i jernbanesektoren.


Titel: SUSTAIN - National transport planning - sustainability, institutions and tools, j.nr. 11-115891
Dansk titel: SUSTAIN - Bæredygtig national transportplanlægning
Bevillingsmodtager: Professor, Dr. Tech. Steen Leleur, DTU Transport, tlf. 45 25 15 30, e-mail:

Bevilget beløb: 13,5 mio. kr.
Samlet budget: 16,4 mio. kr.
Periode: 2012-2015
Forskeruddannelse: 2 ph.d.'er og 1 postdoc
Partnere: DTU Transport, Copenhagen Business School, Oxford University, Nagoya University, Texas A&M, Monash University, Transport Analysis, Vejdirektoratet, Trafikministeriet, Trafikstyrelsen, Transportøkonomisk Forening, COWI og Trekantsområdet

Beskrivelse:Gennem det sidste årti har mange lande forpligtet sig til at udvikle deres transportsystemer i en bæredygtig retning, og i Danmark er der senest i 2009 indgået en ny aftale om "En grøn transportpolitik". SUSTAIN's sigte er at bidrage til at realisere visionerne om bæredygtig transport gennem udvikling af viden og værktøjer, der kan understøtte en national strategisk transportplanlægning med fokus på bæredygtige resultater. I SUSTAIN-forskningsprojektet undersøges tre temaer, nemlig bæredygtighed, institutionelle rammer samt konkrete planlægningsværktøjer. Ved hjælp af forskning i bæredygtige resultatmål og analyser af institutionelle rammer søges en bæredygtig transportplanlægning fremmet. Heri indgår også udvikling af nye strategiske planværktøjer til anvendelse i den nationale transportplanlægning i Danmark. SUSTAIN vil udvikle og afprøve sådanne værktøjer i dialog og samarbejde med interessenter på området, herunder offentlige transportmyndigheder samt rådgivende virksomheder. SUSTAIN omfatter både tekniske og organisatoriske aspekter og virkemidler gennem en tværvidenskabelig tilgang. SUSTAIN vil også inddrage erfaringer med strategisk transportplanlægning i Norge, Sverige, England, USA, Australien og Japan via casestudier og samarbejde med stærke udenlandske forskningsmiljøer inden for området. Trods sit klare danske sigte forventes en række af projektets resultater således også at blive af stor international interesse.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 10. februar 2013