Evaluering af forskning inden for det kreative og innovative samfund
: Det Strategiske Forskningsråd
: 2014
: 68
I perioden 2006 til 2009 udmøntede Det Strategiske Forskningsråd 244 mio. kr. til 17 projekter inden for temaet Det Kreative og Innovative Samfund. Midlerne var en første prioritering af strategisk forskning på det human- og samfundsvidenskabelige område og havde til formål at styrke innovation inden for nye produktionsformer, oplevelsesøkonomi, kulturforståelse og den offentlige sektor.
Det Strategiske Forskningsråd valgte ved udgangen af 2013 at igangsætte en evaluering af, hvilke supplerende effekter – udover de klassiske indikatorer såsom publiceringer og citationer – den strategiske forskning inden for området har ledt til.
Værdiskabelse i samfundet
Rapporten fremhæver følgende effekter for målgruppen, partnerne og universiteterne som vigtige bidrag til værdiskabelse i samfundet:
- Produktudvikling, effektivisering og produktivitet
- Udvikling af nye kommunikationsgange og organisationsformer
- Øget innovationskapacitet blandt medarbejdere
- Talentudvikling og nye uddannelsesforløb
- Langtidsholdbar netværksdannelse
- Øget kapacitet til samarbejde mellem forskere og praktikere og på tværs af discipliner
- Konceptuelle nybrud
Rapporten identificerer endvidere en række virksomme komponenter i projekterne, der bidrager til effekterne, og peger samtidig på en række barrierer og udfordringer i forhold til, at forskningen kan udnytte potentialet for værdiskabelse i samfundet.
Handlinger tilknyttet webside