Evalueringen har til formål at give et aktuelt billede af pædagoguddannelsens styrker og potentialer, og er en del af grundlaget for regeringens ambition om at løfte pædagoguddannelsen. Evalueringen følger samtidig op på den reform af pædagoguddannelsen, som i 2013 blev aftalt blandt alle Folketingets daværende partier.
I februar 2021 offentliggjorde Uddannelses- og Forskningsstyrelsen resultater fra evalueringens delrapport, som nu følges op af evalueringens hovedrapport.
- Pressemeddelelse: Ny evaluering: Mange nyuddannede pædagoger er ikke klædt godt nok på
- Evaluering af pædagoguddannelsen (Hovedrapport)
- Nyhed: Ny rapport sætter fokus på videngrundlag og studerendes forudsætninger på pædagoguddannelsen
- Delrapport: Videngrundlag, forudsætninger og resultater på pædagoguddannelsen
- Læs pressemeddelelse om kvalitetsplan for pædagoguddannelse
- Læs mere om baggrund for den nuværende pædagoguddannelse
Temaer
Evalueringen har fokus på fire brede temaer om uddannelsen, og hvordan den ruster de studerende til deres arbejdsliv. De fire temaer er:
- Videngrundlag, fagligt niveau og faglige forudsætninger
- Læringskultur og studiemiljø
- Praktikdelen af uddannelsen
- Aktuelle og fremtidige kompetencer
Interessentinddragelse
For at evalueringen kom hele vejen rundt, blev de interessenter inddraget, der er tættest på uddannelsen og som har at gøre med den til daglig: Studerende, uddannelsesinstitutioner, offentlige arbejdsgivere, faglige organisationer og mange andre. Indhold, målgrupper og analyser blev kvalificeret i samarbejde med en bred interessentkreds gennem en dialog- og referencegruppe.