I OECD kan landene udveksle deres erfaringer med politikudvikling, søge svar på fælles problemstillinger, igangsætte og bidrage til analyser samt få inspiration på tværs af fælles interesseområder.
Fra Danmark deltager Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet i OECD’s arbejde på uddannelses- og forskningsområdet. Desuden deltager Danmarks Statistik, som understøtter samarbejdet gennem levering af data.
Videregående uddannelse
OECD bidrager til vidensgrundlaget for udviklingen af medlemslandenes uddannelsespolitik gennem udarbejdelse af analyser såsom den årlige ”Education at a Glance” samt gennemførelse og publicering af tematiske undersøgelser, surveys og tests. Medlemslandene bidrager og kvalificerer OECD’s publikationer med data og viden.
Forskning og innovation
Udover uddannelsesområdet, bidrager OECDs analyser og rapporter til det danske videngrundlag om forsknings- og innovationspolitik. Ydermere anvender UFM OECD’s definitioner på forskning og innovation, som de er beskrevet i Frascati-manualen og Oslo-manualen.
Data om uddannelse, innovation og forskning
STIP Compass er et fælles initiativ fra Europa-Kommissionen og OECD, der har til formål at samle kvantitative og kvalitative data om tendenser inden for videnskab, teknologi og innovation (STI -policies).
Education at a glance er en kilde til information om uddannelse i hele verden. Publikationen indeholder data om bl.a. uddannelsessystemers struktur og økonomi i OECD-landene og en række partnerøkonomier.